
Senaste informationen
Onsdagen den 1 mars höll vi ett informationsmöte inför kommande renovering på Västra Norrlandsgatan 36 A-C
Här finns presentationen som visades på mötet: Presentation Hild 5
Information om kommande renovering i ditt hus
Utvändigt
- En fasadrenovering där ytterväggar tilläggsisoleras och ny putsfasad likt den befintliga kommer att utföras.
- Yttertaket kommer bytas ut.
- Skorstenarna ses över men kommer bevaras.
- Ventilationshuvar för det nya ventilationsaggregatet tillkommer.
Invändigt
- Vi sätter in mekanisk till - och frånluft. Idag är det självdrag i fastigheten vilket innebär att luften tas från otätheter i fastigheten, när vi renoverar sätter vi in ventilationsaggregat som tillför renad luft för en bättre inomhusmiljö
- Inklädnad av ventilationsrör sker i takvinkel.
- Vi gör en relining på befintliga frånluftskanaler i murstocken.
- Befintliga fönster och balkongdörrar byts ut till nya.
Trapphus
- Inklädnader för ventilationsrör - mer info närmare projektstart.
Vindsplan
- Nytt ventilationsaggregat i nytt fläktrum, vilket kommer att innebära en omdisponering av lägenhetsförråd.
Källare
- Översyn av tvättutrustning.
Hur påverkar åtgärderna mig som hyresgäst
- Störande ljud, buller och damm i fastigheten, vardagar klockan 7–17.
- Flera olika yrkesgrupper kommer att jobba i din lägenhet.
- Du kommer att behöva plocka undan för att hantverkare ska komma åt att arbeta
- Renoveringen innebär begränsad tillgång till, trapphus, källare och gården på grund av materialupplag, bodar, containrar med mera. Tänk på att respektera entreprenörens sopcontainrar, dom sopsorterar och dessa är inte till för dig som hyresgäst.
- Ökad trafik inne på gården.
- Förråd och parkeringar kan komma att påverkas. I vilken utsträckning vet vi i dagsläget inte.
Hyresgästgodkännande, vad innebär det?
Eftersom renoveringen innebär en hyreshöjning måste vi enligt lag få ett godkännande av dig, innan vi kan starta renoveringen. Vi räknar med att skicka ut eller besöka dig inom 2 veckor.
Hyresgästgodkännandet innebär att du godkänner de åtgärder som ingår i projektet och om det under projektets gång är ok att vi använder huvudnyckel för att utföra arbetet. Om vi inte får in alla hyresgästgodkännanden går vi vidare till Hyresnämnden som prövar ärendet.
Hur mycket kommer hyran att höjas?
Hur mycket hyran kommer att påverkas i din lägenhet framgår i hyresgästgodkännandet, ca 370 för 2ROK och ca 430kr för 3ROK
Grov Tidplan
Vi beräknar att påbörja renoveringen under hösten 2023, beror även på hur arbetet med bygglovet utvecklar sig.
Informationsmöte kommer att hållas i god tid innan start, vi uppmanar alla som kan att delta på mötet.
Vad händer nu?
- Hyresgästgodkännandet med ombyggnadsplan delas ut.
- Bygglovsprocess
Hyressättning
Utöver den höjningen som tillhör renoveringen så kommer bruksvärdeshyran att omförhandlas med hyresgästföreningen på grund av att:
- Det saknas hyrespåslag efter årsförhandlingar under åren 2014–2018.
- Poängsättningen av lägenheterna är inte justerad efter tidigare renovering av kök och badrum samt bytet av lägenhetsdörrar som utfördes 2012
- Separat information angående detta kommer att skickas ut efter förhandling.
Har du frågor som rör hyressättningen:
Anna-Karin Wretell, Fastighetsadministratör 090 – 17 75 04,
anna-karin.wretell@bostaden.umea.se
Frågor och svar.
Förråd
Inte allas förråd berörs men de vars förråd gör det kommer att kontaktas. Vi kontaktar dig i god tid innan om ditt förråd berörs.
Om man inte kan bo i sin lägenhet under tiden, vad gör ni då?
Vår avsikt är att alla ska bo kvar. Om du har särskilda behov är du välkommen att kontakta vår ombyggnadssamordnare Anna Unga, så får vi prata om hur det är just för dig. Kontaktuppgifterna hittar du sist i informationsbladet.
Hur många lägenheter renoveras samtidigt?
Det är upp till entreprenören att planera för hur många lägenheter de kan renovera samtidigt under förutsättning att arbetet bedrivs rationellt, effektivt och med så lite störning som möjligt för hyresgäst.
Vad gäller kring försäkringen när entreprenörerna arbetar i lägenheten?
Det är alltid viktigt att du som hyresgäst har en hemförsäkring. Entreprenören har egna försäkringar om något skulle gå sönder. Vi rekommenderar dig att plocka undan saker som har ett högt personligt värde som vi inte kan ersätta, tex foten, minnen osv.
Om jag har husdjur, vad gör jag då?
Vi kommer att informera innan arbetet ska ske i din lägenhet. Du ansvarar för att ta hand om dina husdjur. Under tiden arbeten görs i lägenheten får inte djuren vistas fritt i lägenheterna, för djurens skull och för entreprenörernas arbetsmiljö.
Hur stor blir hyresreduktionen?
Bostaden följer generella riktlinjer när det gäller reducering. Reduktionen betalas ut efter projektet är klart.
Hur får jag information om jag är bortrest?
Hör av dig till oss innan du reser bort. Du ansvarar själv för att ta del av informationen, men meddela ombyggnadssamordnare om du vill få Bostadens information via mejl.
Entreprenörs information kommer alltid i brevlådan eller på entrédörren.
Kan man få hörselskydd?
Entreprenören har hörselproppar som du kan få, kontakta arbetsledaren på plats.
När får jag veta när entreprenören kommer till min lägenhet.
Bostaden ställer krav på entreprenören att avisera till hyresgäster innan åtgärder i din lägenhet.
Kommer vi som hyresgäster alltid att veta vad som händer?
Det kommer kontinuerligt att finnas information i trapphuset och på Bostadens webb och om det är något du undrar över är du välkommen att kontakta någon ansvarig och fråga. Vi arbetar hela tiden med att försöka hålla dig uppdaterad om vad som händer.
Vår ambition är att projektet ska ske på bästa sätt för dig som hyresgäst även om det bitvis kommer att innebära stora störningar och buller.
Har du frågor eller funderingar som rör renoveringen?
Då är du välkommen att ta kontakt med:
Hyresgästfrågor:
Anna Unga, Ombyggnadssamordnare på 090-17 75 12 eller anna.unga@bostaden.umea.se
Projektfrågor:
Thomas Näslund, Projektledare på 090 – 17 75 26 eller thomas.naslund@bostaden.umea.se
Övriga frågor som rör ert boende i allmänhet:
Helen Mörsare, Kvartersvärd på 090 – 17 77 74 eller
helen.morsare@bostaden.umea.se