I lägenheten
Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!
-
-
Får jag renovera lägenheten själv?
-
-
Det finns en hel del bestämmelser om vad du får och inte får ändra i din bostad.
Du får tapetsera eller göra liknande förändringar om du betalar själv. Det enda kravet är att arbetet måste vara professionellt gjort, annars kan du bli tvungen att betala när du flyttar. Kontakta alltid din kvartersvärd innan.
Du får inte ändra planlösningen på lägenheten, till exempel ta bort en vägg, ändra på fast inredning (ta bort diskbänk eller skåp till exempel), dela av rum med fastmonterade väggar eller göra valv mellan två rum, bygga en bastu i lägenheten eller montera en köksfläkt till ventilationssystemet.
Ta alltid kontakt med din kvartersvärd om du vill förändra något i din lägenhet.
-
-
Hur anmäler jag fel i min lägenhet?
-
-
Hos oss har du en personlig kvartersvärd, en person som du alltid kan vända dig till när du har frågor om ditt boende, vill göra en felanmälan eller undrar över något. Du når kvartersvärden via telefon, e-post eller genom att lämna ett meddelande i brevlådan.
Normalt sett arbetar kvartersvärden klockan 07.30–16.30 (lunch 12–13).
-
-
Jag har ett akut problem och kvartersvärden har slutat för dagen, vart vänder jag mig?
-
-
Vid akuta problem på kvällar och helger kan du ringa fastighetsjouren på 090-14 26 10. Akuta situationer är till exempel att du låser dig ute, att ett fönster går sönder eller att det står vatten i källaren. Vid brand, olyckor, inbrott och liknande ringer du som vanligt larmnumret 112.