Bostadens öppna nät
Under 2008 byggde vi om stora delar av vårt bredbandsnät för att kunna erbjuda dig som hyresgäst ett öppet nät med möjlighet att välja bland flera olika leverantörer. För dig som hyresgäst innebär det att du själv kan välja bland ett flertal bredbandsleverantörer samt olika bredbandstjänster som Internet och IP-telefoni.
Observera att detta inte gäller för boende i Bullmark, Ersmark, Holmsund och Obbola.
Var kan jag hitta aktuella leveratörer och se priser och avtal?
På www.bostnet.se hittar du aktuella tjänsteleverantörer och får en överblick över det utbud du kan välja bland. Här hittar du även information om priser och villkor och kan enkelt beställa din bredbandstjänst.
Jag har problem att ansluta mig till Bostadens öppna nät, vart vänder jag mig?
Du kan ringa eller skicka e-post till Bostnets support.
Telefon: 090-17 77 17.
E-post: support@bostnet.se
Internet i Holmsund och Obbola
Bostaden har ett samarbete med Holmsund-Obbola Kabel-tv-förening (Hoktv) som levererar tjänster via kabel-tv-nätet i Holmsund och Obbola. Från och med 1 oktober 2022 är Sappa leverantör av Internettjänsterna i Hoktv’s nät.
Läs mer på https://hoktv.se/ eller kontakta Sappa via https://sappa.se/ på telefonnummer 0774-444 744.
Jag vill surfa trådlöst (över wifi), hur gör jag då?
Din internettjänst levereras till datauttaget i din lägenhet. För att öppna tjänsten kan du ansluta din dator direkt till datauttaget med hjälp av en nätverkskabel. Vill du hellre surfa trådlöst i lägenheten behöver du en wifi-router som du sedan ansluter till ditt datauttag med en nätverkskabel.
En router köper du själv – de finns hos de flesta återförsäljare som säljer datortillbehör. Du kan även höra med din internetleverantör om de erbjuder wifi-router som extratjänst.
När du har anslutit routern med nätverkskabeln mot datauttaget i lägenheten kan du ansluta trådlöst mot den från din dator eller surfplatta. Routern ska vara inställd i så kallad DHCP, så att den får en IP-adress automatiskt.
När du är ansluten ska du starta en webbläsare, till exempel Google Chrome eller Internet Explorer. Då kommer du automatiskt till beställningsportalen www.bostnet.se där du kan skapa en användare och välja tjänsteleverantör.
När du surfar trådlöst och väljer tjänsteleverantör är det viktigt att du noga kontrollerar att objektsnumret som anges i beställningen överensstämmer med objektsnumret på din lägenhet.
Glöm inte att lösenordsskydda din router!
Jag har ingen dator med uttag för nätverkskabel, hur gör jag för att beställa en tjänst via Bostnet?
När du beställer en tjänst via Bostnet.se rekommenderar vi i första hand att din dator är ansluten med nätverkskabel direkt mot datauttaget.
Saknar din dator uttag för nätverkskabel kan du istället använda en nätverksadapter, en så kallad dongel, för att ansluta med kabel mot datauttaget i lägenheten. Alternativt kan du koppla in en wifi-router mot datauttaget med en nätverkskabel och ansluta trådlöst mot routern från din dator/surfplatta.
När du har anslutit datorn till routern eller nätverksadaptern ska du starta en webbläsare, till exempel Google Chrome eller Internet Explorer. Då kommer du automatiskt till beställningsportalen www.bostnet.se där du kan skapa en användare och välja tjänsteleverantör.
När du surfar trådlöst och väljer tjänsteleverantör är det viktigt att du noga kontrollerar att objektsnumret som anges i beställningen överensstämmer med objektsnumret på din lägenhet.
Glöm inte att lösenordsskydda din router!