
Årlig kundundersökning
Varje år genomför vi en kundundersökning bland våra hyresgäster. Kundundersökningen är en viktig del i vårt kvalitetsarbete och resultatet och synpunkterna från dig som bor hos oss är ett bra underlag i vårt kontinuerliga förbättringsarbete.
I undersökningen mäts kundnöjdheten och hyresgästerna betygsätter bland annat bostäderna, bostadsområdena, arbetet med skötsel och servicen. Två av de viktiga mätetalen i undersökningen är Serviceindex och Produktindex.
Förklaring av Serviceindex och Produktindex
Serviceindex fångar in vad man som hyresgäst upplever i ”sanningens ögonblick” i mötet med företagets medarbetare, tjänster och produkter. Där mäts om man upplever sig tagen på allvar, om det är tryggt och säkert, rent och snyggt samt om man får den felavhjälpande service man efterfrågar.
Med Produktindex menas egenskaper hos lägenheterna och fastigheten i övrigt, såväl inne som ute.
Fakta om Bostadens kundundersökning
- Skickas ut en gång per år via mejl till alla hyresgäster som godkänt att göra kundundersökningen.
- Hyresgäster som är över 65 år och som saknar e-post får den via pappersenkät och övriga som vill kan få den via pappersenkät genom att ta kontakt med vårt undersökningsföretag, AktivBo.
- 94,9 procent av våra hyresgäster kan rekommendera Bostaden som hyresvärd (2021)
- 84 procent anser att de får valuta för hyran (2021)
- 94,9 procent trivs i sitt kvarter/bostadsområde (2021)
- NKI (Nöjdkundindex) i hyresgästundersökningen år 2021 var 75 (2020: 74, 2019: 74, 2018: 75, 2017: 73, 2016: 73, 2015: 73, 2014: 72, 2013: 71, 2012: 70)
- Undersökningen genomförs i samarbete med undersökningsföretaget AktivBo.