På AB Bostaden i Umeå värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av dataskydd. Vi avväger noga behandlingen av dina personuppgifter och följer rådande lagar, praxis samt vår branschorganisation Allmännyttans vägledning rörande personuppgiftshantering.
Det är viktigt att du läser igenom och förstår hur vi behandlar dina personuppgifter och att du känner dig trygg med detta. Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.
Denna information gäller generellt för all behandling av personuppgifter hos Bostaden. Om en annan, mer specifik information publiceras av ett av våra dotterbolag, har den företräde.
Offentlighetsprincipen
Bostaden är ett kommunalt aktiebolag som lyder under offentlighetsprincipen.
Offentlighetsprincipen innefattar en rätt för var och en att hos Bostaden ta del av allmänna handlingar. Denna rätt gäller dock inte om handlingarna innehåller uppgifter som är belagda med sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen gäller för personuppgift om det kan antas att ett utlämnande skulle medföra att uppgiften behandlas i strid med Dataskyddsförordningen.
Om du skickar e-post eller brev till oss, kan vi behöva spara och lagra handlingen i våra arkiv.
När behandlas dina personuppgifter?
Nedan kan du läsa mer om när vi samlar in personuppgifter och vilka slags personuppgifter vi samlar in.
Läs mer om vad som gäller för dig:
Så länge lagrar vi uppgifterna
Vi är ett kommunalt allmännyttigt bostadsbolag och omfattas av tryckfrihetsförordningens bestämmelser om allmänna handlingar. Det innebär att vi förvarar allmänna handlingar i vårt arkiv. Allmänna handlingar är handlingar som skickas in till oss eller handlingar vi själva upprättar, till exempel hyresavtal, brev och intyg. Vi gallrar allmänna handlingar och uppgifter i handlingar enligt vår dokumenthanteringsplan
Till vilka kan personuppgifter lämnas ut?
Bostaden använder sig av olika leverantörer för att till exempel få hjälp med IT-drift, systemlösningar (till exempel molntjänster och systemstöd) och i vissa fall tekniker som hjälper oss med att underhålla dessa system. De leverantörer vi anlitar får inte hantera våra kunders personuppgifter på annat sätt än vad vi anger för varje specifik behandling.
Vi kan komma att anlita en entreprenör som hjälper till att reparera något i din lägenhet, ett företag som tillhandahåller bredband eller el eller ett inkassobolag. Denna entreprenör kommer då att hantera dina personuppgifter. Vi lämnar också ut dina personuppgifter när vi är skyldiga till det enligt lag eller myndighetsbeslut.
När du säger upp ditt avtal så är du enligt Hyreslagen skyldig att ha visning av lägenheten för andra som vill hyra den. Vi lämnar därför ditt namn och dina kontaktuppgifter till de bostadssökande så att de kan kontakta dig för lämplig tid för visning. Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter enligt våra fastställda rutiner för sådan hantering.
Bostaden kan också få en begäran om att lämna ut allmänna handlingar (som i sin tur kan innehålla personuppgifter) till enskilda eller företag. Bostaden lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller myndighetsbeslut. Före ett utlämnande genomförs alltid en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Om uppgifterna överförs till ett land utanför EU, säkerställer vi att den överföringen är laglig.
Säkerhet
Bostaden använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Vi vidtar särskilda fysiska, tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling (såsom otillåten användning, förlust, förstörelse eller skada). Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem. Vi anpassar kontinuerligt våra säkerhetsåtgärder till den fortlöpande tekniska utvecklingen i förhållande till rimlighet samt mängd och känslighet av personuppgifter.
Om du har skyddad identitet eller vill vara anonym
Har du skyddad identitet vill vi inte att du registrerar en personlig sida utan vänder dig personligen till vår Kundservice. Vi har särskilda säkerhetsrutiner för hantering av skyddade personuppgifter och därför är det är viktigt att du alltid uppger att du har skyddad identitet när du kontaktar oss så att vi kan tillse att rutinerna följs.
Vill du lämna en synpunkt eller kontakta oss anonymt kan du inte lämna med några personliga uppgifter (i till exempel ett e-postmeddelande) eftersom dessa uppgifter registreras och blir det vi kallar offentlig handling.
Dina rättigheter
Som registrerad har du ett antal rättigheter, några av dessa är att du kan begära ut en kopia av dina rättigheter och be oss uppdatera dom. Skulle du vilja hävda någon av dina rättigheter ber vi dig att kontakta oss via uppgifterna längst ned på sidan.
Rätt att få din information raderad
I dataskyddsförordningen finns vad som kallas rätten att bli bortglömd. Det gäller till exempel information som vi behandlar efter ett insamlat samtycke. Men i vissa fall har Bostaden ingen möjlighet att radera uppgifterna om de är nödvändiga för att följa lagkrav eller om vårat intresse att fortsätta behandla uppgifterna väger tyngre än ditt intresse att få dem raderade.
Du kan själv radera din sökandeprofil på din personliga sida.
Rätt att bli informerad
Du har rätt att bli informerad om hur vi behandlar dina personuppgifter. Vi gör det genom denna information.
Rätt att få tillgång till dina personuppgifter
En enskild har rätt att få bekräftelse på att dennes personuppgifter behandlas av Bostaden. Om Bostaden behandlar personuppgifter har den enskilde rätt att kostnadsfritt få en kopia av de personuppgifter som är under behandling.
Rätt att få tillgång till, och flytta dina personuppgifter till annan mottagare
Detta är en rätt att få data, som man själv tillhandahållit i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format, överförd till en annan personuppgiftsansvarig utan att den personuppgiftsansvarige, som man ursprungligen lämnat uppgifterna till, kan hindra det. Denna rätt gäller dock bara personuppgiftsbehandlingar som grundar sig på avtal eller samtycke och om behandlingen sker automatiserat.
Rätt till rättelse
Du har rätt att begära att vi rättar felaktig eller ofullständig information om dig, och att vi kompletterar din information.
Rätt till begränsning av behandling
Den registrerade kan under vissa omständigheter kräva att Bostaden begränsar behandlingen av deras personuppgifter. Detta kan till exempel vara efter att man gjort en invändning mot behandlingen och väntar på att frågan kontrolleras eller under den tid det tar Bostaden att kontrollera uppgifterna efter att man gjort gällande att de registrerade personuppgifterna är felaktiga.
Under den tiden får uppgifterna, med undantag för lagring, bara behandlas utan den registrerades samtycke under vissa omständigheter.
Rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter
Den registrerade har rätt att när som helst invända mot att personuppgifter avseende honom eller henne behandlas. Detta gäller behandlingar som utförs på grund av berättigat intresse (artikel 6(1)(f) GDPR).
Om man gör en invändning innebär det att Bostaden inte längre får behandla personuppgifterna om man inte kan påvisa tvingande berättigade skäl som väger tyngre än den registrerades intressen, rättigheter och friheter. Eller att Bostaden behöver behandla uppgifterna för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Rätt att invända mot ett automatiserat beslut som i betydande grad påverkar dig
Du har rätt att invända mot ett automatiserat beslut som fattats av Bostaden om beslutet innebär rättsliga följder eller utgör ett beslut som på liknande sätt i betydande grad påverkar dig.
Rätt att återkalla samtycke
Du har i fall där vi behandlar dina personuppgifter baserat på ditt samtycke eller uttryckliga samtycke, rätt att när som helst återkalla ditt samtycke. När du återkallar ditt samtycke kommer vi att sluta med behandlingen.
Rätt att lämna in ett klagomål.
Om du har frågor eller vill framställa en begäran kan du vända dig till vårat dataskyddsombud. Se kontaktuppgifter längre ner på den här sidan.
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) är tillsynsmyndighet över kommunens personuppgiftsbehandling. Det är också dit du ska vända dig om du har klagomål på hur vår behandlar dina personuppgifter, du kan hitta kontaktuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten på deras webbplats: www.imy.se
Frågor och funderingar?
Om du har några frågor om denna information eller anser att vi på något sätt brustit i vår hantering av dina personuppgifter, kan du kontakta oss som personuppgiftsansvarig via e-post eller skicka informationen skriftligt. Du kan också kontakta vårat dataskyddsombud kontrollerar att vi behandlar dina personuppgifter korrekt.
Personuppgiftsansvar
AB Bostaden i Umeå, Box 244, 901 06 Umeå
Telefon: 090-17 75 00
E-post: kundcenter@bostaden.umea.se
Dataskyddsombud
Daniel Glaad/Insatt
Telefon: 073-620 01 25
E-post: dso.ukf@insatt.com
Ändring av denna information
Bostaden kan komma att ändra denna information. Den senaste versionen av informationen kommer alltid att publiceras på vår webb.
Uppdaterad 2022-11-09