Hyra

Att betala hyran i tid är naturligtvis mycket viktigt. Vi skickar inte någon påminnelse till dig om vi saknar din hyra, vilket innebär att hyresskulden blir ett inkassoärende om du missar att betala. Om du inte betalar din hyra i tid kan det innebära extra avgifter och att du riskerar att förlora din bostad.

Det här gäller för hyresbetalning:

  • Du betalar alltid hyran i förskott, det vill säga hyran för februari betalar du i januari.
  • Du ska alltid betala hyran senast den sista vardagen före varje ny månads början.
  • Det tar två bankdagar från att pengarna dragits från ditt konto tills att de är registrerade hos oss.
  • Om du betalar in hyran för sent skickas ett inkassokrav ut vilket innebär att du måste betala en inkassoavgift på nästkommande hyra.

Då får du hyresavin

Vi aviserar omkring den 12:e varje månad. Du kan ansöka om e-faktura eller autogiro via din Internetbank. I annat fall kommer din faktura till din mejl. Det är därför viktigt att vi har din rätta mejladress. Har du Kivra kommer fakturan till din digitala brevlåda.

Det finns flera olika sätt att betala hyran och du väljer själv vilket sätt du föredrar.

Betala hyran via Kivra. Att skaffa Kivra är gratis och tar bara någon minut. Du skapar enkelt ett konto via kivra.se. När vi sedan skickar hyresavierna får du en notis om att du har en ny digital hyresavi att betala. Anslut bankkonto, klicka ”Betala” och legitimera dig med Mobilt BankID.

Här nedan finns länkar med information om de andra betalningssätten:

Betala hyran med elektronisk faktura

Betala hyran med autogiro

Betala hyran manuellt

Betala från utlandet

Hyresbetalning för dig som bor i studentrum

Årshyran är fördelad på tio månader. Du behöver därför inte betala någon hyra under juni och juli månad.

Hyresbetalning för dig som flyttar in

För att vi ska lämna ut nycklarna måste du ha betalat din första hyra. Ett tips: Det kan vara bra att betala första hyran manuellt för att hyran ska bli betald före förfallodatumet samt innan det datum du flyttar in.

Hyresbetalning för dig som hyr bilplats eller garage vid nyproduktion

Du som bor i nyproduktion betalar hyran för lägenheten till AB Bostaden. Hyran för bilplats eller garage (vid nyproduktion) ska däremot betalas till AB Bostaden Parkering som har ett eget bankgironummer: 5197-6751.

Vi skickar alltså ut två olika avier med olika betalningsuppgifter – en för din bostad och en för din bilplats eller garage. Det är viktigt att du betalar till rätt bankgironummer.

Adresser som hör till AB Bostaden Parkering

Hyresbetalning för dig som flyttar ut tidigare

Om du redan har betalt hyran för den aktuella månaden och den nya hyresgästen vill flytta in tidigare betalar vi tillbaka överskottet. För att få pengarna återbetalda måste du kontakta vår handläggare via ekonomi@bostaden.umea.se samt registrera dina kontouppgifter via Swedbanks kontoregister så att pengarna sätts in på önskat konto. Det gör du via denna sida

Vi gör utbetalningar en gång per vecka.

Om du har autogiro och en ny hyresgäst ska flytta in i din lägenhet det närmaste månadsskiftet, måste du makulera kommande dragning via din bank. Om du inte kommer flytta inom Bostadens bestånd rekommenderar vi dig att makulera ditt autogiro. Det gör du också via banken.

För dig som betalat dubbla hyror men inte ska flytta

Om du har råkat betala dubbla hyror en månad och vill få pengarna återbetalda måste du kontakta vår handläggare via ekonomi@bostaden.umea.se samt registrera dina kontouppgifter via Swedbanks kontoregister så att pengarna sätts in på önskat konto. Registrera dina kontouppgifter via denna sida

Vi gör utbetalningar en gång per vecka.

Hyressättningsavgift

Hyresgästföreningen förhandlar hyran för alla hyresgäster (även de som inte är medlemmar i Hyresgästföreningen) och därför betalar alla en avgift till föreningen enligt hyresförhandlingslagen. Vi på Bostaden har kommit överens med Hyresgästföreningen om att ta ut en hyressättningsavgift på 12 kronor per månad och lägenhet. För enkelrum är avgiften 4 kronor per månad. Avgiften som redovisas separat på din hyresavi går direkt till Hyresgästföreningen.

Frågor eller funderingar?

Om du har frågor om din hyres- eller återbetalning är du välkommen att kontakta oss på ekonomi@bostaden.umea.se eller ring vår växel 090-17 75 00.