På Bostaden värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av dataskydd. Här förklarar vi hur vi samlar in och använder din personliga information och beskriver dina rättigheter.
Det är viktigt att du läser igenom och förstår hur vi behandlar dina personuppgifter och att du känner dig trygg med detta. Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta oss.
Offentlighetsprincipen
Bostaden är ett kommunalt aktiebolag som lyder under offentlighetsprincipen. Det innebär att alla handlingar, inklusive personuppgifter, blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut till den som begär det. I vissa fall kan dock uppgifterna anses vara sekretessbelagda och lämnas därför inte ut.
Vad är en personuppgift och vad är behandling av personuppgifter?
Personuppgifter är all slags information som kan kopplas till dig som person, till exempel namn, adress och kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadresser.
Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling, oavsett av om den utförs automatiserat eller inte. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.
I vilka sammanhang samlar Bostaden in personuppgifter och vilka personuppgifter samlas in?
Nedan kan du läsa mer om när vi samlar in personuppgifter och vilka slags personuppgifter vi samlar in för dig som entreprenör.
- När du registreras i något av våra system
I vissa fall registreras du i något av våra IT-system, det kan till exempel vara fastighetssystem. Detta gör du för att till exempel komma åt uppgifter som är nödvändiga för att du skall kunna utföra en arbetsuppgift enligt entreprenörsavtalet.
- När du använder våra nycklar
När du hämtar ut nycklar skrivs det på en nyckelkvittens för att säkerställa vem som hämtat ut nyckeln.
När du använder elektroniska nyckelsystem eller passagesystem (även kallade taggar eller brickor) för att komma in i bostäder, entréer, lokaler och tvättstugor hanteras dina personuppgifter för att ni skall kunna utföra en arbetsuppgift enligt entreprenörsavtalet.
Bokningsloggar och inpasseringsloggar sparas i en kalendermånad.
Vi kan komma att lämna ut de uppgifterna till Polisen vid en eventuell brottsutredning.
- Kameraövervakning i ”Stallet”
I samband med att du hämtar ut nycklar i ”Stallet” kommer du vara föremål för kamerabevakning. Vi använder oss av övervakningskameror för att förebygga brottslig verksamhet och säkerställa säkerhet för de personer som rör sig i Stallet
Kameraövervakningen som utförs av oss sker på den rättsliga grunden intresseavvägning då intresset av att förebygga brott samt säkerställa säkerhet och ordning är något vi värnar högt om. Materialet sparas i högst 30 dagar. Vi delar inte uppgifterna till någon annan än rättsvårdande myndighet som kan begära ut detta vid misstanke om brott.
Så länge lagrar vi uppgifterna
Vi är ett kommunalt allmännyttigt bostadsbolag och omfattas av tryckfrihetsförordningens bestämmelser om allmänna handlingar. Det innebär att vi förvarar allmänna handlingar i vårt arkiv. Allmänna handlingar är handlingar som skickas in till oss eller handlingar vi själva upprättar, till exempel hyresavtal, brev och intyg. Vi gallrar allmänna handlingar och uppgifter i handlingar enligt vår dokumenthanteringsplan.
Till vilka kan personuppgifter lämnas ut?
Bostaden använder sig av olika leverantörer för att till exempel gå hjälp med IT-drift, systemlösningar (till exempel molntjänster och systemstöd) och i vissa fall tekniker som hjälper oss med att underhålla dessa system. De leverantörer vi anlitar får inte hantera våra kunders personuppgifter på annat sätt än vad vi anger för varje specifik behandling. I vissa fall överförs personuppgifter till ett land utanför EU, Bostaden säkerställer då att den överföringen är laglig.
Bostaden kan också få en begäran om att lämna ut allmänna handlingar (som i sin tur kan innehålla personuppgifter ) till enskilda eller företag. Bostaden lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller myndighetsbeslut. Före ett utlämnande genomförs alltid en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Dina rättigheter
Som registrerad har du ett antal rättigheter, några av dessa är att du kan begära ut en kopia av dina rättigheter och be oss uppdatera dom. Skulle du vilja hävda någon av dina rättigheter ber vi dig att kontakta oss via uppgifterna längst ned på sidan.
Dina rättigheter:
- Du har rätt att få information om behandlingen av dina personuppgifter
- Du har rätt att begära ut en kopia av dina personuppgifter
- Du har rätt att begära att vi rättar dina personuppgifter
- Du har rätt att begära att vi raderar dina personuppgifter
- Du har rätt att begära att vi tillfälligt inte behandlar dina personuppgifter för ett specifikt ändamål
- Du har rätt att flytta dina personuppgifter
- Du har rätt att motsäga dig automatiserat beslutsfattande
Om du har klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter kan du skicka dessa till Datainspektionen, som är tillsynsmyndighet. Mer information hittar du på deras webb.
Frågor och funderingar?
Om du har några frågor om denna information eller anser att vi på något sätt brustit i vår hantering av dina personuppgifter, kan du kontakta vår kontaktperson via e-post eller skicka informationen skriftligt till vår postadress som du hittar längst ned på denna sida.
Ändring av denna information
Bostaden kan komma att ändra denna information. Den senaste versionen av informationen kommer alltid att publiceras på vår webb.
Kontaktuppgifter till Personuppgiftsansvarig
Personuppgiftsansvarig: AB Bostaden i Umeå
Postadress: Box 244, 901 06 Umeå
Telefonnummer: 090-17 75 00
Dataskyddsombud: Niclas Nordström, tel 073-250 49 51, epost niclas.nordstrom@qnister.com
E-post till GDPR-gruppen: kundcenter@bostaden.umea.se