Coronapandemin fortsätter att påverka vårt samhälle och vår verksamhet. Läs mer om hur vi jobbar med att förebygga att smittan sprider sig och hur du som hyresgäst ska tänka och agera.
Vi behöver alla hjälpas åt att försvåra för coronaviruset att sprida sig. Vi bryr oss om dig, dina grannar, våra medarbetare och våra entreprenörer. För allas säkerhet kommer vårt arbete ske med särskilda restriktioner under denna period. För oss på Bostaden är det viktigt att hålla en fortsatt hög servicenivå trots läget, men med nya metoder och vissa begränsningar.
- Vårt önskemål är att du tar kontakt med oss via telefon, mejl eller gör felanmälan på webben. För både din och vår skull tar vi tills vidare endast emot bokade besök här hos oss. Det gäller såväl vårt kundcenter, vårt inkasso samt våra kvartersvärdskontor. Ring eller mejla till oss för att boka ditt besök.
- För att minska smittspridningen kommer vi att utifrån gällande restriktioner endast göra nödvändiga reparationer och åtgärder för att upprätthålla lägenhetens och fastighetens funktion. Din felanmälan kan därför komma att åtgärdas längre fram.
- Under pandemin är vårt önskemål att vi kan åtgärda felanmälningar när du inte är hemma. Om det inte är möjligt håller vi avstånd i lägenheten, till exempel genom att du vistas i ett annat rum.
- Med hänvisning till smittskyddslagen kan vi inte gå in i lägenheten om du är satt i karantän. Vid en akut skada kontaktar du oss så får vi gemensamt försöka hitta ett sätt att lösa situationen.
- För att minska smittspridningen av Covid-19 så kommer vi och entreprenörerna vara så noggranna och flexibla som möjligt när vi utför nödvändiga arbeten i din lägenhet.
- Ingen som utför arbeten för Bostadens räkning ska vara på arbetet om man har symtom och det gäller även våra entreprenörer.
- Entreprenörerna kommer att ha handskar på sig och om du som hyresgäst önskar att de ska ha munskydd så ordnar vi det.
- Innan våra medarbetare gör nödvändiga åtgärder hos dig som bor hos oss kommer de att fråga om ditt hälsotillstånd. Om du har några symtom på luftvägsinfektion flyttas besöket fram. Om våra medarbetare uppfattar att du har symtom på luftvägsinfektion vid besöket, kommer de att avbryta besöket och återkomma när du är symtomfri.
- Vi och våra entreprenörer kommer att undvika besök på vård- och omsorgsboenden och kommer endast att åtgärda akuta åtgärder och åtgärder utomhus. Pågående entreprenader kommer att fortsätta, men med särskilda rutiner som tas fram i dialog med omsorgen.
- Om du bor med någon som har bekräftad covid 19 ska du stanna hemma, även om du inte har symtom. Då gäller familjekarantän i sju dagar från bekräftad smitta.
- Vi har alla ett eget ansvar att hålla avstånd samt sköta handhygienen och så vidare.
Mer information
Nedan hittar du länkar till aktuell information och rekommendationer kring vad du ska göra om du har funderingar, känner dig orolig eller undrar när du behöver söka vård:
Folkhälsomyndigheten
Krisinformation.se
1177
Umeå kommun
Du kan även ringa det nationella informationsnumret 113 13 för att ställa allmänna frågor om Covid-19.
Andra språk/other languages
Här finns samlad information och länkar till myndigheternas information på olika språk om covid-19 och hur du skyddar dig och andra från smitta
Links and information from authorities about the coronavirus/covid-19 in other languages
Är du isolerad och behöver stöd?
Röda Korset Umeåkretsen, Svenska Kyrkan och Frivilligcentralen erbjuder hjälp och stöd till personer som vistas hemma på grund av coronavirus. De vänder sig till dig som är äldre eller tillhör en riskgrupp. Läs mer