Flytta in
Vanliga frågor och svar
Vid akuta problem på kvällar och helger ringer du vårt journummer 090-14 26 10. Akuta situationer är exempelvis att du låser dig ute, att ett fönster går sönder eller att det står vatten i källaren. Vid brand, olyckor, inbrott och liknande ringer du som vanligt larmnumret 112.
Ja, det är fritt för dig att själv välja elleverantör, om inte el ingår i hyran. Om du inte gör ett aktivt val kommer el automatiskt att levereras av Umeå Energi under hyrestiden.
Nätavgiften debiteras alltid av Umeå Energi som äger elnätet.
Det är fritt för dig att själv välja elleverantör, om inte el ingår i hyran. Om du inte gör ett aktivt val kommer el automatiskt att levereras av Umeå Energi under hyrestiden.
Infaller inflyttningen en lördag, söndag eller helgdag ska tillträde ske nästa vardag kl 12:00 om inte annat överenskommits.
Användarinstruktioner finns här.
Nu du anmäler flyttning till folkbokföringen så måste du ange lantmäteriverkets lägenhetsnummer för din lägenhet. Lantmäteriets lägenhetsnummer hittar du inskrivet på ditt avtal. Avtalet hittar du på din personliga sida under ”Mina kontrakt”.
OBS! Lantmäteriverkets lägenhetsnummer är fyrsiffriga, till exempel 1101, 1202. Numren är helt fristående lägenhetsregister och ska inte förväxlas med Bostadens interna lägenhetsnummer.
Vi har samlat bra råd och tips här längre ned.
Du hittar information om nycklar via ingången Hyresgäster. Där finns även vanliga frågor om nycklar
Om du har kommit överens med den tidigare hyresgästen om att du kan flytta in tidigare än vad som sägs i hyresavtalet, tar du själv över ansvaret för och kontrollen av att städningen av bostaden är godkänd. Det är alltid en överenskommelse mellan den tidigare hyresgästen och den nya och påverkar inte avtalet med Bostaden. Hyresgästen som flyttar ut måste lämna in nycklarna hos kvartersvärden och lämna en fullmakt att du får kvittera ut nycklarna tidigare än vad hyreavtalet börjar gälla. Läs gärna våra tips som vi samlat under ”Flytta in”.
Tillträde till lägenheten får du tidigast klockan 12.00 den första vardagen i den månad ditt hyresavtal börjar gälla. Läs gärna våra tips som vi samlat under ”Flytta in”.
/https%3A%2F%2Fwww.bostaden.umea.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2F20240813-2024-08-13-Y3A3597-stor-1378609-scaled.jpg)
Flytta in
Här har vi samlat bra och viktig information för dig som är ny hyresgäst hos Bostaden. Vi hoppas att du ska trivas hos oss!
Du kan alltid vända dig till din kvartersvärd
Hos oss har du en personlig kvartersvärd – en person som du alltid kan vända dig till när du har frågor om ditt boende, vill göra en felanmälan eller undrar över något. Du når kvartersvärden via telefon, e-post eller genom att lämna ett meddelande i brevlådan. Normalt arbetar kvartersvärden klockan 07.30–16.30 (lunch klockan 12–13).
Hämta nycklarna till din lägenhet
När du ska flytta in hämtar du nycklarna hos din kvartersvärd. Kontakta din kvartersvärd i god tid innan så att ni kan komma överens om en tid då han eller hon finns på områdeskontoret.
Om du flyttar in innan avtalet börjar gälla
Om du har kommit överens med den tidigare hyresgästen om att du kan flytta in tidigare än vad som sägs i hyresavtalet, tar du själv över ansvaret för och kontrollen av att städningen av bostaden är godkänd. Det är alltid en överenskommelse mellan den tidigare hyresgästen och dig som ny hyresgäst och påverkar inte avtalet med Bostaden. Skulle det visa sig att lägenheten är ostädad och du inte vill eller kan åtgärda detta själv, måste du som ny hyresgäst lämna igen nyckeln och invänta dagen då avtalet börjar gälla, detta för att vi som fastighetsägare ska kunna åtgärda städningen.
Vid akuta problem – ring 090-14 26 10
Vid akuta problem på kvällar och helger ringer du fastighetsjouren på 090-14 26 10. Akuta situationer kan till exempel vara att du låser dig ute, att ett fönster går sönder eller att det är vatten i källaren. Vid brand, olyckor, inbrott och liknande ringer du som vanligt larmnumret 112.
Sortera dina sopor
Hjälp oss att värna om miljön. Vi inför successivt återvinning av förpackningar i våra soprum. Till din hjälp finns tydliga skyltar i soprummet. Din kvartersvärd svarar gärna om du har några frågor.
Förbrukning av vatten
Förutom hyreskostnaden tillkommer även en kostnad för din faktiska förbrukning av varmt och kallt vatten, så kallad individuell mätning. Genomsnittskostnaden för en tvåa är 66 kr per månad för kallt vatten och 181 kr per månad för varmt vatten. Genomsnittskostnaden för en fyra är 159 kr per månad för kallt vatten och 275 kr per månad för varmt vatten. Använder du mer eller mindre än genomsnittet blir kostnaden givetvis en annan.
Fördelarna med individuell vattenmätning är att
- Det är ekonomiskt, du som hyresgäst kan styra över dina kostnader då du endast betalar för det du faktiskt använder.
- Det är rättvist, var och en betalar för sin förbrukning.
- Det är miljösmart eftersom det minskar energianvändningen.
Nya tapeter och annat underhåll
Fördelen med att hyra sin bostad är att vi sköter allt underhåll och alla reparationer. Men du kan vara med och påverka. Titta in i vår webbutik Hemmafint eller prata med din kvartersvärd.
Installera tvätt- eller diskmaskin i lägenheten
Om du funderar på att sätta in en disk- eller tvättmaskin i din lägenhet ska du alltid prata med din kvartersvärd först och ta reda på om det är möjligt. Det fungerar inte i alla våra lägenheter och kan bland annat bero på utrymmesbrist eller el- och vattenanslutningar. Om din kvartersvärd godkänner att du kan göra det är det våra entreprenörer som sköter installationen och du som hyresgäst betalar en avgift för detta. Du som hyresgäst får inte får dra el och vatten på egen hand utan det måste alltid göras av en expert. Läs mer om att köpa och installera diskmaskin
Om du har gjort egna förändringar i din bostad måste du återställa den i ursprungligt skick innan du flyttar.
Beställ extrautrustning till din lägenhet
Om du vill höja standarden på din lägenhet, till exempel välja en standardhöjande kökslucka, kan du göra ett eller flera val. För varje val betalar du en extra avgift varje månad som läggs på din vanliga hyra. Läs mer i vår webbutik Hemmafint eller kontakta din kvartersvärd om du vill veta mer.
Betala hyran
Vi aviserar omkring den 12:e varje månad.
Du kan ansöka om e-faktura eller autogiro via din Internetbank. I annat fall kommer din faktura till din mejl. Det är därför viktigt att vi har din rätta mejladress. Har du Kivra kommer fakturan till din digitala brevlåda.
Flera olika sätt att betala hyran
Det finns flera olika sätt att betala hyran och du väljer själv vilket sätt du föredrar.
Betala hyran via Kivra
Att skaffa Kivra är gratis och tar bara någon minut. Du skapar enkelt ett konto via kivra.se. När vi sedan skickar hyresavierna får du en notis om att du har en ny digital hyresavi att betala. Anslut bankkonto, klicka ”Betala” och legitimera dig med Mobilt BankID.
Här nedan finns länkar med information om de andra betalningssätten:
Betala hyran med elektronisk faktura
Beställ bredband
I vårt öppna bredbandsnät, Bostnet, kan du välja bland ett flertal bredbandsleverantörer samt olika bredbandstjänster som Internet och IP-telefoni. Läs mer och beställ
Du har väl en hemförsäkring?
En hemförsäkring ger dig ekonomisk trygghet om du själv eller någon annan vållar en skada i din lägenhet. Du och dina ägodelar är inte försäkrade via oss.
Elnät
Umeå Energi äger elnätet i Umeå kommun. Det är därför inte möjligt att välja elnät.
Elabonnemang
Det är fritt för dig att själv välja elleverantör, om inte el ingår i hyran. Om du inte gör ett aktivt val kommer el automatiskt att levereras av Umeå Energi under hyrestiden. Umeå Energis webbplats kan du läsa mer och jämföra vilket elavtal som är mest förmånligt för dig.
Flyttanmälan
Gör en flyttanmälan till Skatteverket så blir du folkbokförd på rätt adress. Läs mer på Skatteverkets webbplats.
Adressändra
Om du önskar eftersända din post till din nya bostad kontaktar du Adressändring via telefon 020-97 98 99. Du kan också beställa eftersändning via deras webbplats. Där kan du också skicka flyttkort via e-post och sms. Observera att enbart eftersändning av post inte ändrar inte din folkbokföringsadress.
Placera inte ömtåliga möbler på balkongen
Om du flyttar till en lägenhet med inglasad balkong är det viktigt att du inte placerar ömtåliga mattor eller möbler som kan ta skada av snö och regn på balkongen. Den inglasade balkongen ska inte ses som ett extrarum. Inglasningen är bara ett väderskydd, vilket gör att regn och snö kan komma in vid vissa typer av väderlek.
Uppsägningstider inom Bostaden
Vanliga hyreslägenheter
Har tre månaders uppsägningstid. Det innebär att ditt hyresavtal slutar gälla tidigast vid månadsskiftet tre kalendermånader efter att du sagt upp din bostad.
Exempel: Om du vill flytta den 30 april måste du säga upp din bostad senast den 31 januari.
Studentlägenheter
Har två månaders uppsägningstid.
Studentrum
Har en månads uppsägningstid.
Uppsägningstiden för enkelrum med kontraktsdatum från 1/1 2025 ändras till två (2) månader för att harmonisera med uppsägningstiden för studentlägenheter.
Bilplats eller garage
Avtalen för bilplats eller garage gäller för ett år i taget. Om du vill säga upp din bilplats måste du göra det en månad innan tiden för avtalet går ut. Om du vill säga upp ditt garage måste du göra det tre månader innan tiden för avtalet går ut. Om du inte säger upp avtalen i tid förlänger vi automatiskt avtalet med ett år. Om du säger upp din bostad upphör bilplatsens och garagets avtal till samma datum.
Lokaler
Här gäller de uppsägningstider som står på ditt avtal.
Extraförråd
Avtalen för extraförråd gäller för ett halvår i taget. Om du vill säga upp ditt förråd måste du göra det senast tre månader innan avtalet går ut. Om du inte säger upp ditt avtal förlänger vi det automatiskt i ytterligare sex månader. Om du säger upp din bostad upphör även förrådsavtalet till samma datum.