Så fungerar det

Underhåll av din lägenhet

Att trivas och må bra i sitt hem är för de flesta en av de viktigaste och mest betydelsebärande delarna i livet. Vetskapen om det ligger till grund för våra högt ställda mål på bra service till dig som hyresgäst.

Bostaden har ett ansvar att med jämna mellanrum underhålla alla lägenheter i vårt bestånd. Det innebär att vi har förbestämda intervaller när vi ska byta till exempel tapeter eller vitvaror i din lägenhet, så kallat HLU – hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll.

Du kan själv bestämma när du vill utföra underhåll av din lägenhet. Du kan då välja bland de produkter som ingår i  lägenhetsunderhållet eller en så kallad Tillvalsprodukt, som ger din lägenhet det lilla extra. Skillnaden mellan produkterna som tillhör lägenhetsunderhållet och Tillvalen, är att du betalar för dem på olika sätt.

I webbutiken ser du på produkten om den räknas som Tillval eller om den ingår i underhållet. På Tillvalen kan du inte se den eventuella tidigareläggningskostnaden. Kontakta din kvartersvärd för prisuppgifter.

Lägenhetsunderhåll- HLU hyresgäststyrt

Om du väljer en produkt som ingår i underhållet och det dyker upp en kostnad innebär det att den åtgärd du vill ha utförd inte ligger i tiden, och därför får du betala en tidigareläggningskostnad. Den kostnaden betalar du i en klumpsumma via en faktura som skickas hem till dig.

Dyker det inte upp någon kostnad när du gör din beställning innebär det att du valt en produkt från vårt lägenhetsunderhåll och att den åtgärden ligger i tid för byte.

Här kan du läsa mer om hur vårt system med HLU, hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll, fungerar.

Tillvals produkter

När du väljer en Tillvals produkt läggs kostnaden på din månadshyra. Du kan inte betala hela kostnaden för Tillvalet i en klumpsumma.

Tidigareläggningskostnader

Alla våra underhållsprodukter och Tillvalsprodukter har en beräknad intervall. Om du väljer att byta ut en produkt innan den ligger i tid för underhåll tillkommer en tidigareläggningskostnad. Kostnaden varierar beroende på produkt och intervall. Kontakta din kvartersvärd för prisuppgifter.

Beställning

För att kunna beställa i vår webbutik måste du vara inloggad på din personliga sida och ha ett aktivt förstahandskontrakt hos oss. Du får inte heller ha några skulder hos Bostaden.  De produkter du kan välja till din lägenhet är hämtade från din lägenhetsstatus. Det betyder att valen är olika för alla hyresgäster beroende på vilken lägenhet man bor i. Är du osäker eller har frågor kan du kontakta din kvartersvärd.

Underhållsrabatt

Om du väljer att inte utföra underhåll av din lägenhet när det ligger i tiden, får du istället en rabatt som dras på din hyra under året efter det att åtgärden skulle ha utförts. Du behöver inte göra något för att få rabatten utbetald, det görs automatiskt.

Ett exempel: Byte av tapeter i ditt sovrum ska utföras 2020, men du väljer att inte göra det. Då betalas din underhållsrabatt ut 2021.

För att få rabatten måste du ha bott i lägenheten den 31 december det året, i det här fallet 2020. Om du flyttar ut innan dess kommer du inte att få någon rabatt utbetald. Om du däremot flyttar in till exempel den 1 september och bor i lägenheten den 31 december har du rätt att få rabatt för 4 månader. Enkelrum och lägenheter med 10-månaders hyra ingår inte i underhållsrabatten. Det gäller även företag och skolor.

Underhållsrabatten räknas av på din månadshyra. Beställer du underhåll, kommer underhållsrabatten att försvinna när arbetet är utfört av entreprenören.

Ångerrätt

Ångrar du din beställning gäller en ångerrätt på 14 dagar från det att du gjort din beställning i webbutiken. Om vi har påbörjat arbetet i din bostad inom 14 dagar från din beställning kan du inte ångra dig. Kontakta din kvartersvärd om du ångrar dig. Efter ångerperioden har du ingen möjlighet att ångra dig.

Garantier och service

Om du är missnöjd med din beställda produkt eller åtgärd är du välkommen att kontakta din kvartersvärd.