Internet & TV
Internet
Under 2008 byggde vi om stora delar av vårt bredbandsnät för att kunna erbjuda dig som hyresgäst ett öppet nät med möjlighet att välja bland flera olika leverantörer. För dig som hyresgäst innebär det att du själv kan välja bland ett flertal bredbandsleverantörer samt olika bredbandstjänster som Internet och IP-telefoni.
Observera att detta inte gäller för boende i Bullmark, Holmsund och Obbola.
Frågor och svar – Internet
På www.bostnet.se hittar du aktuella tjänsteleverantörer och får en överblick över det utbud du kan välja bland. Här hittar du även information om priser och villkor och kan enkelt beställa din bredbandstjänst.
Du beställer enkelt din Internettjänst från vår beställningsportal www.bostnet.se när du flyttat in i din lägenhet. Tjänsterna beställs från nätverksuttaget i lägenheten och aktiveras inom bara några minuter.
På Bostnet.se finns en beställningsguide med mer information och eventuella internetinställningar du kan behöva göra. Vill du inte beställa din tjänst via vår portal kan du också kontakta valfri leverantör direkt.
Mer information om vilka leverantörer som är anslutna till vårt bredbandsnät och kontaktuppgifter till dessa hittar du också på www.bostnet.se.
Du kan ringa eller skicka e-post till Bostnets support.
Telefon: 090-17 77 17.
E-post: support@bostnet.se
Din internettjänst levereras till datauttaget i din lägenhet. För att öppna tjänsten kan du ansluta din dator direkt till datauttaget med hjälp av en nätverkskabel. Vill du hellre surfa trådlöst i lägenheten behöver du en wifi-router som du sedan ansluter till ditt datauttag med en nätverkskabel.
En router köper du själv – de finns hos de flesta återförsäljare som säljer datortillbehör. Du kan även höra med din internetleverantör om de erbjuder wifi-router som extratjänst.
När du har anslutit routern med nätverkskabeln mot datauttaget i lägenheten kan du ansluta trådlöst mot den från din dator eller surfplatta. Routern ska vara inställd i så kallad DHCP, så att den får en IP-adress automatiskt.
När du är ansluten ska du starta en webbläsare, till exempel Google Chrome eller Internet Explorer. Då kommer du automatiskt till beställningsportalen www.bostnet.se där du kan skapa en användare och välja tjänsteleverantör.
När du surfar trådlöst och väljer tjänsteleverantör är det viktigt att du noga kontrollerar att objektsnumret som anges i beställningen överensstämmer med objektsnumret på din lägenhet.
Glöm inte att lösenordsskydda din router!
När du beställer en tjänst via Bostnet.se rekommenderar vi i första hand att din dator är ansluten med nätverkskabel direkt mot datauttaget.
Saknar din dator uttag för nätverkskabel kan du istället använda en nätverksadapter, en så kallad dongel, för att ansluta med kabel mot datauttaget i lägenheten. Alternativt kan du koppla in en wifi-router mot datauttaget med en nätverkskabel och ansluta trådlöst mot routern från din dator/surfplatta.
När du har anslutit datorn till routern eller nätverksadaptern ska du starta en webbläsare, till exempel Google Chrome eller Internet Explorer. Då kommer du automatiskt till beställningsportalen www.bostnet.se där du kan skapa en användare och välja tjänsteleverantör.
När du surfar trådlöst och väljer tjänsteleverantör är det viktigt att du noga kontrollerar att objektsnumret som anges i beställningen överensstämmer med objektsnumret på din lägenhet.
Glöm inte att lösenordskydda din router!
Bostaden har ett samarbete med Holmsund-Obbola Kabel-tv-förening (Hoktv) som levererar tjänster via kabel-tv-nätet i Holmsund och Obbola. Från och med 1 oktober 2022 är Sappa leverantör av Internettjänsterna i Hoktv’s nät.
Läs mer på https://hoktv.se/ eller kontakta Sappa via https://sappa.se/ på telefonnummer 0774-444 744.
Tv-utbud
I Bostadens lägenheter finns ett unikt tv-system där du har tillgång till ett digitalt och analogt grundutbud via vårt kabel-tv-nät.
Här ser du vilka kanaler som sänds i grundutbudet idag. Observera att utbudet kan ändras, men aktuell kanalplan hittar du alltid på denna sida.
Digital teknik ger bättre bildkvalitet. Om du vill se det digitala utbudet gör du en digital kalansökning (DVB-C via kabel) på din TV-apparat. De flesta moderna TV-apparater har stöd för digital mottagning. Har du äldre TV-apparat kan du använda en fristående digitalbox eller se det analoga utbudet. För att få in samtliga kanaler digitalt behöver TV’n eller boxen stöd för DVB-C, Mpeg4 och CI+.
Observera! För dig som bor i Ersmark, Bullmark, Holmsund, Obbola samt i några samfälligheter med eget kabel-tv-nät gäller lite olika lösningar, läs mer om det längre ned på sidan.
För dig som vill ha fler digitala kanaler
Utöver de kanaler som sänds fritt (se länken ovan med kanalplanen) har du möjlighet att köpa till fler digitala kanaler från kanalleverantörerna Sappa och Boxer. Du måste då ha en godkänd digitalbox eller en tv med inbyggd digitalbox.
För mer information kontakta Sappa eller Boxer eller någon av deras återförsäljare.
Återförsäljare för Sappa är Nordantenn på Ersboda, Centralservice på Teg, Audio Video (i Saga Gallerian) samt El-giganten på Ersboda. Är du intresserad av Boxers utbud så finns det hos de flesta tv-handlare.
AB Sappa
www.sappa.se
Telefon: 0774-444 744
Boxer
www.boxer.se
Telefon: 0771-21 10 00
Felanmälan och kundsupport
Om du har frågor om tv-utbudet eller behöver göra en felanmälan är du välkommen att kontakta Bostnets kundsupport på:
Telefon: 090-17 77 17
E-post: support@bostnet.se
Om du har digitalt programpaket via Sappa eller Boxer vänder du dig till din kanalleverantör för frågor och felanmälan.
Bor du i en lägenhet med en annan tv-lösning (se nedan) felanmäler du till din leverantör eller kvartersvärd.
Tv-utbud för dig som bor i ett område med eget nät
För dig som bor i ett område med eget nät gäller lite olika lösningar:
• Holmsund och Obbola har ett TV-utbud från Sappa via Holmsund och Obbola kabel-tv förening. Läs mer på www.hoktv.se.
• Sävar har samma TV-lösning som i Umeå, se kanalplan här.
• I Bullmark har du tillgång till SVT-kanalerna och TV4 via det digitiala marknätet för TV.
• Du som bor i Ersmark erbjuds i dagläsget ett TV-utbud som levereras av Tele2 (tidigare ComHem).
Nedanstående adresser har ett tv-utbud som levereras av Tele2 (tidigare ComHem). Detta eftersom kabel-tv-nätet ägs gemensamt av Bostaden och den samfällighet som Bostadens fastighet tillhör. Felanmälan gör du som bor på dessa adresser till din kvartersvärd eller direkt till Tele2.
• Ystarvägen 1A–83 D
• Björnvägen 34–144
• Björnvägen 164–288
• Rådjursvägen 1A–127 B
• Rådjursvägen 10A–82 D
Boende i samfälligheter på nedanstående adresser har tillgång till Bostadens TV-utbud. Se kanalplan och kontaktuppgifter ovan.
• Snipgränd 146–162, 196–208
• Måttgränd 4–16. 50–72
• Mjölkvägen 183–265
• Björnvägen 298–504
• Äppelvägen 1–62
• Päronvägen 2–62
• Körsbärsvägen 1–52