Hur du söker lägenhet och flytta in
Söka lägenhet
Vi lägger ut alla lediga bostäder på vår webbplats varje vardag. Där hittar du också fakta om lägenhetens planlösning, hyra och en del annat. Du letar själv bland de lediga bostäderna och måste anmäla ditt intresse samma dag som de läggs ut. Inom ett dygn får du besked om du är en av de åtta som har fått ett erbjudande. Sedan har du tre arbetsdagar på dig att tacka ja eller nej.
Så här söker du lägenhet steg-för-steg
1. Registrera en personlig sida
Om du inte registrerat en personlig sida hos oss ska du göra det nu. Du skapar själv en användare under länken Registrera dig högst upp på webbsidan. När du har gjort det påbörjas din kötid och du kan anmäla intresse för våra bostäder.
Observera att du inte kan registrera en personlig sida förrän det år du fyller 16.
Kom ihåg att logga in på din personliga sida minst en gång per år. Om du inte loggar in inom 12 månader inaktiveras sidan. Om du under året som inaktiv skapar en nya personlig sida, får du automatiskt tillbaka den kötid du hade då du senast inaktiverades. Om du är inaktiverad mer än ett år kommer dina personuppgifter automatiskt raderas från våra dataloggar. Därefter finns ingen möjlighet att återfå din kötid. Kom även ihåg att kontinuerligt uppdatera dina kontaktuppgifter.
Om du inte har tillgång till en dator är du välkommen att ringa eller besöka vårt kundcenter för personlig service. Hos oss finns också kunddatorer där du själv kan söka bland våra lediga bostäder. Vi visar dig gärna hur vår webbuthyrning fungerar.
2. Sök själv bland lediga lägenheter och enkelrum
Varje vardagsmorgon lägger vi ut alla lediga bostäder på vår webbplats och dessa finns tillgängliga för intresseanmälan på vår webb under samma dag som de läggs ut. Det spelar ingen roll om du anmäler intresse direkt på morgonen eller på kvällen. Det är ditt ködatum som avgör din plats i kön.
Vår webbuthyrning är både snabb och effektiv men systemet bygger på att du själv tar initiativet och söker bostad.
3. Anmäl intresse genom att klicka på Anmäl
Har du fått erbjudande på bostad där du anmält ditt intresse behöver du vänta till svarstiden löpt ut för att kunna boka dig på nytt. Du kan som mest ha tre intresseanmälningar vardera på hyreslägenheter och studentbostäder samtidigt.
Observera att din anmälan är personlig. Du kan inte anmäla intresse för någon annan i ditt namn då registreringen är kopplad till ditt personnummer.
När du gör en intresseanmälan på en studentbostad måste du intyga att du är antagen eller inskriven vid Umeå universitet eller SLU i Umeå. Läs mer om studentboende.
4. Ta reda på om du har fått ett erbjudande
Bland alla sökande på den specifika lägenheten är det de 8 personer med längst kötid som får erbjudande om att titta på lägenheten. Om du har nummer 1–8 i turordningen, får du dagen efter din intresseanmälan ett erbjudande på lägenheten via e-post och/eller via sms. De övriga intresseanmälningarna stryks.
I erbjudandet hittar du information om lägenheten och vem du kontaktar för att kunna titta på den. Vi rekommenderar att du tittar på lägenheten innan du tackar ja eller nej.
Den som slutligen hamnar som nummer ett i turordningen blir den som får hyra lägenheten eller enkelrummet. Om du hamnar som nummer 1–8 i turordningen beror enbart på hur lång kötid du har.
Om alla åtta tackar nej, läggs lägenheten eller enkelrummet ut på vår webbplats igen.
5. Tacka ja eller nej inom tre dagar
Om du får ett erbjudande har du tre arbetsdagar på dig att tacka ja eller nej till erbjudandet. Det gör du på din personliga sida eller ring till vårt kundcenter under telefontiden.
Tackar du ja och får lägenheten är svaret bindande och du är skyldig att betala hyra från inflyttningsdagen. När du får ett avtal på en bostad nollställs ditt ködatum, men du börjar genast samla ny tid. Undantag gäller enkelrum i studentkorridor där ködatumet inte nollställs första gången du får ett avtal.
Observera att ditt ködatum nollställs även om du fått ditt avtal genom direktbyte med en annan hyresgäst.
6. Signera ett miljövänligt e-avtal istället för ett pappersavtal
Om det är du som får bostaden gör vi en kreditförfrågan som måste vara godkänd. När du sedan tilldelats lägenheten eller enkelrummet skickas en bekräftelse per e-post samt en e-post med en signeringslänk till kontraktet. Istället för att skriva under ett papper signerar du enkelt och smidigt e-avtalet
Har du inte möjlighet att signera elektroniskt, kontakta vårt kundcenter.
Flytta in
Här har vi samlat bra och viktig information för dig som är ny hyresgäst hos Bostaden. Vi hoppas att du ska trivas hos oss!
Du kan alltid vända dig till din kvartersvärd
Hos oss har du en personlig kvartersvärd – en person som du alltid kan vända dig till när du har frågor om ditt boende, vill göra en felanmälan eller undrar över något. Du når kvartersvärden via telefon, e-post eller genom att lämna ett meddelande i brevlådan. Normalt arbetar kvartersvärden klockan 07.30–16.30 (lunch klockan 12–13).
Hämta nycklarna till din lägenhet
När du ska flytta in hämtar du nycklarna hos din kvartersvärd. Kontakta din kvartersvärd i god tid innan så att ni kan komma överens om en tid då han eller hon finns på områdeskontoret.
Om du flyttar in innan avtalet börjar gälla
Om du har kommit överens med den tidigare hyresgästen om att du kan flytta in tidigare än vad som sägs i hyresavtalet, tar du själv över ansvaret för och kontrollen av att städningen av bostaden är godkänd. Det är alltid en överenskommelse mellan den tidigare hyresgästen och dig som ny hyresgäst och påverkar inte avtalet med Bostaden. Skulle det visa sig att lägenheten är ostädad och du inte vill eller kan åtgärda detta själv, måste du som ny hyresgäst lämna igen nyckeln och invänta dagen då avtalet börjar gälla, detta för att vi som fastighetsägare ska kunna åtgärda städningen.
Vid akuta problem – ring 090-14 26 10
Vid akuta problem på kvällar och helger ringer du fastighetsjouren på 090-14 26 10. Akuta situationer kan till exempel vara att du låser dig ute, att ett fönster går sönder eller att det är vatten i källaren. Vid brand, olyckor, inbrott och liknande ringer du som vanligt larmnumret 112.
Sortera dina sopor
Hjälp oss att värna om miljön. Vi inför successivt återvinning av förpackningar i våra soprum. Till din hjälp finns tydliga skyltar i soprummet. Din kvartersvärd svarar gärna om du har några frågor.
Förbrukning av vatten
Förutom hyreskostnaden tillkommer även en kostnad för din faktiska förbrukning av varmt och kallt vatten, så kallad individuell mätning. Genomsnittskostnaden för en tvåa är 66 kr per månad för kallt vatten och 181 kr per månad för varmt vatten. Genomsnittskostnaden för en fyra är 159 kr per månad för kallt vatten och 275 kr per månad för varmt vatten. Använder du mer eller mindre än genomsnittet blir kostnaden givetvis en annan.
Fördelarna med individuell vattenmätning är att
- Det är ekonomiskt, du som hyresgäst kan styra över dina kostnader då du endast betalar för det du faktiskt använder.
- Det är rättvist, var och en betalar för sin förbrukning.
- Det är miljösmart eftersom det minskar energianvändningen.
Nya tapeter och annat underhåll
Fördelen med att hyra sin bostad är att vi sköter allt underhåll och alla reparationer. Men du kan vara med och påverka. Titta in i vår webbutik Hemmafint eller prata med din kvartersvärd.
Installera tvätt- eller diskmaskin i lägenheten
Om du funderar på att sätta in en disk- eller tvättmaskin i din lägenhet ska du alltid prata med din kvartersvärd först och ta reda på om det är möjligt. Det fungerar inte i alla våra lägenheter och kan bland annat bero på utrymmesbrist eller el- och vattenanslutningar. Om din kvartersvärd godkänner att du kan göra det är det våra entreprenörer som sköter installationen och du som hyresgäst betalar en avgift för detta. Du som hyresgäst får inte får dra el och vatten på egen hand utan det måste alltid göras av en expert. Läs mer om att köpa och installera diskmaskin
Om du har gjort egna förändringar i din bostad måste du återställa den i ursprungligt skick innan du flyttar.
Beställ extrautrustning till din lägenhet
Om du vill höja standarden på din lägenhet, till exempel välja en standardhöjande kökslucka, kan du göra ett eller flera val. För varje val betalar du en extra avgift varje månad som läggs på din vanliga hyra. Läs mer i vår webbutik Hemmafint eller kontakta din kvartersvärd om du vill veta mer.
Betala hyran
Vi aviserar omkring den 12:e varje månad.
Du kan ansöka om e-faktura eller autogiro via din Internetbank. I annat fall kommer din faktura till din mejl. Det är därför viktigt att vi har din rätta mejladress. Har du Kivra kommer fakturan till din digitala brevlåda.
Flera olika sätt att betala hyran
Det finns flera olika sätt att betala hyran och du väljer själv vilket sätt du föredrar.
Betala hyran via Kivra
Att skaffa Kivra är gratis och tar bara någon minut. Du skapar enkelt ett konto via kivra.se. När vi sedan skickar hyresavierna får du en notis om att du har en ny digital hyresavi att betala. Anslut bankkonto, klicka ”Betala” och legitimera dig med Mobilt BankID.
Här nedan finns länkar med information om de andra betalningssätten:
Betala hyran med elektronisk faktura
Beställ bredband
I vårt öppna bredbandsnät, Bostnet, kan du välja bland ett flertal bredbandsleverantörer samt olika bredbandstjänster som Internet och IP-telefoni. Läs mer och beställ
Du har väl en hemförsäkring?
En hemförsäkring ger dig ekonomisk trygghet om du själv eller någon annan vållar en skada i din lägenhet. Du och dina ägodelar är inte försäkrade via oss.
Elnät
Umeå Energi äger elnätet i Umeå kommun. Det är därför inte möjligt att välja elnät.
Elabonnemang
Det är fritt för dig att själv välja elleverantör, om inte el ingår i hyran. Om du inte gör ett aktivt val kommer el automatiskt att levereras av Umeå Energi under hyrestiden. Umeå Energis webbplats kan du läsa mer och jämföra vilket elavtal som är mest förmånligt för dig.
Flyttanmälan
Gör en flyttanmälan till Skatteverket så blir du folkbokförd på rätt adress. Läs mer på Skatteverkets webbplats.
Adressändra
Om du önskar eftersända din post till din nya bostad kontaktar du Adressändring via telefon 020-97 98 99. Du kan också beställa eftersändning via deras webbplats. Där kan du också skicka flyttkort via e-post och sms. Observera att enbart eftersändning av post inte ändrar inte din folkbokföringsadress.
Placera inte ömtåliga möbler på balkongen
Om du flyttar till en lägenhet med inglasad balkong är det viktigt att du inte placerar ömtåliga mattor eller möbler som kan ta skada av snö och regn på balkongen. Den inglasade balkongen ska inte ses som ett extrarum. Inglasningen är bara ett väderskydd, vilket gör att regn och snö kan komma in vid vissa typer av väderlek.
Uppsägningstider inom Bostaden
Vanliga hyreslägenheter
Har tre månaders uppsägningstid. Det innebär att ditt hyresavtal slutar gälla tidigast vid månadsskiftet tre kalendermånader efter att du sagt upp din bostad.
Exempel: Om du vill flytta den 30 april måste du säga upp din bostad senast den 31 januari.
Studentlägenheter
Har två månaders uppsägningstid.
Studentrum
Har en månads uppsägningstid.
Uppsägningstiden för enkelrum med kontraktsdatum från 1/1 2025 ändras till två (2) månader för att harmonisera med uppsägningstiden för studentlägenheter.
Bilplats eller garage
Avtalen för bilplats eller garage gäller för ett år i taget. Om du vill säga upp din bilplats måste du göra det en månad innan tiden för avtalet går ut. Om du vill säga upp ditt garage måste du göra det tre månader innan tiden för avtalet går ut. Om du inte säger upp avtalen i tid förlänger vi automatiskt avtalet med ett år. Om du säger upp din bostad upphör bilplatsens och garagets avtal till samma datum.
Lokaler
Här gäller de uppsägningstider som står på ditt avtal.
Extraförråd
Avtalen för extraförråd gäller för ett halvår i taget. Om du vill säga upp ditt förråd måste du göra det senast tre månader innan avtalet går ut. Om du inte säger upp ditt avtal förlänger vi det automatiskt i ytterligare sex månader. Om du säger upp din bostad upphör även förrådsavtalet till samma datum.