Internet & TV
Vi gör nu förändringar i vår Kabel-TV.
Här hittar du mer information om förändringar i Kabel-TV
—
Internet
Under 2008 byggde vi om stora delar av vårt bredbandsnät för att kunna erbjuda dig som hyresgäst ett öppet nät med möjlighet att välja bland flera olika leverantörer. För dig som hyresgäst innebär det att du själv kan välja bland ett flertal bredbandsleverantörer samt olika bredbandstjänster som Internet och IP-telefoni.
Observera att detta inte gäller för boende i Bullmark, Holmsund och Obbola.
Frågor och svar – Internet
På www.bostnet.se hittar du aktuella tjänsteleverantörer och får en överblick över det utbud du kan välja bland. Här hittar du även information om priser och villkor och kan enkelt beställa din bredbandstjänst.
Du beställer enkelt din Internettjänst från vår beställningsportal www.bostnet.se när du flyttat in i din lägenhet. Tjänsterna beställs från nätverksuttaget i lägenheten och aktiveras inom bara några minuter.
På Bostnet.se finns en beställningsguide med mer information och eventuella internetinställningar du kan behöva göra. Vill du inte beställa din tjänst via vår portal kan du också kontakta valfri leverantör direkt.
Mer information om vilka leverantörer som är anslutna till vårt bredbandsnät och kontaktuppgifter till dessa hittar du också på www.bostnet.se.
Du kan ringa eller skicka e-post till Bostnets support.
Telefon: 090-17 77 17.
E-post: support@bostnet.se
Din internettjänst levereras till datauttaget i din lägenhet. För att öppna tjänsten kan du ansluta din dator direkt till datauttaget med hjälp av en nätverkskabel. Vill du hellre surfa trådlöst i lägenheten behöver du en wifi-router som du sedan ansluter till ditt datauttag med en nätverkskabel.
En router köper du själv – de finns hos de flesta återförsäljare som säljer datortillbehör. Du kan även höra med din internetleverantör om de erbjuder wifi-router som extratjänst.
När du har anslutit routern med nätverkskabeln mot datauttaget i lägenheten kan du ansluta trådlöst mot den från din dator eller surfplatta. Routern ska vara inställd i så kallad DHCP, så att den får en IP-adress automatiskt.
När du är ansluten ska du starta en webbläsare, till exempel Google Chrome eller Internet Explorer. Då kommer du automatiskt till beställningsportalen www.bostnet.se där du kan skapa en användare och välja tjänsteleverantör.
När du surfar trådlöst och väljer tjänsteleverantör är det viktigt att du noga kontrollerar att objektsnumret som anges i beställningen överensstämmer med objektsnumret på din lägenhet.
Glöm inte att lösenordsskydda din router!
När du beställer en tjänst via Bostnet.se rekommenderar vi i första hand att din dator är ansluten med nätverkskabel direkt mot datauttaget.
Saknar din dator uttag för nätverkskabel kan du istället använda en nätverksadapter, en så kallad dongel, för att ansluta med kabel mot datauttaget i lägenheten. Alternativt kan du koppla in en wifi-router mot datauttaget med en nätverkskabel och ansluta trådlöst mot routern från din dator/surfplatta.
När du har anslutit datorn till routern eller nätverksadaptern ska du starta en webbläsare, till exempel Google Chrome eller Internet Explorer. Då kommer du automatiskt till beställningsportalen www.bostnet.se där du kan skapa en användare och välja tjänsteleverantör.
När du surfar trådlöst och väljer tjänsteleverantör är det viktigt att du noga kontrollerar att objektsnumret som anges i beställningen överensstämmer med objektsnumret på din lägenhet.
Glöm inte att lösenordskydda din router!
Bostaden har ett samarbete med Holmsund-Obbola Kabel-tv-förening (Hoktv) som levererar tjänster via kabel-tv-nätet i Holmsund och Obbola. Från och med 1 oktober 2022 är Sappa leverantör av Internettjänsterna i Hoktv’s nät.
Läs mer på https://hoktv.se/ eller kontakta Sappa via https://sappa.se/ på telefonnummer 0774-444 744.
Tv-utbud via kabel-tv-nätet
I Bostadens lägenheter har du som hyresgäst tillgång till ett digitalt grundutbud i HD-kvalitet.
Följande kanaler ingår i dagsläget i grundutbudet:
Så gör du en digital kanalsökning
För att se utbudet gör du en digital kalansökning (DVB-C via kabel) på din TV-apparat. De flesta TV-apparater har stöd för digital mottagning. Har du en äldre TV-apparat kan du använda en fristående digitalbox (med stöd för DVB-C).
Tips. Om du endast får in SVT och TV4 har din TV gjort en kanalsökning via DVB-T, sökningen ska göras via DVB-C (kabel) för att du ska se vårt grundutbud.
Här hittar du en guide för kanalsökning: Hur gör jag en digital kanalsökning?
Analog TV-signal släcks i april 2025 (Gäller både i Umeå, Sävar, Holmsund och Obbola)
De analoga TV-sändningarna håller nu på att fasas ut över hela landet, och turen har nu kommit till oss. Det analoga TV-nätet bygger på en äldre teknik som inte kan mäta sig med den digitala standarden när det gäller ljud- och bildkvalitet. Dessutom blir det allt svårare att underhålla denna teknik i takt med att infrastrukturen anpassas till ett mer digitalt samhälle. Om du fortfarande ser på de analoga kanalerna behöver du därför göra en digital kanalsökning via DVBC/Kabel.
Observera! För dig som bor i Ersmark, Bullmark och i samfälligheter med eget kabel-tv-nät gäller lite olika lösningar, läs mer om det längre ned på sidan.
För dig som vill ha fler digitala kanaler
Utöver de kanaler som sänds fritt i vårt kabel-tv nät har du möjlighet att köpa till fler digitala kanaler från Sappa
AB Sappa
www.sappa.se
Telefon: 0774-444 744
Felanmälan och kundsupport
Om du har frågor om tv-utbudet eller behöver göra en felanmälan är du välkommen att kontakta Bostnets kundsupport på:
Telefon: 090-17 77 17
E-post: support@bostnet.se
Om du har digitalt programpaket via Sappa eller Boxer vänder du dig till din kanalleverantör för frågor och felanmälan.
Bor du i en lägenhet med en annan tv-lösning (se nedan) felanmäler du till din leverantör eller kvartersvärd.
Tv-utbud för dig som bor i ett område med eget nät
För dig som bor i ett område med eget nät gäller lite olika lösningar:
• Holmsund och Obbola har ett TV-utbud från Sappa via Holmsund och Obbola kabel-tv förening. Läs mer på www.hoktv.se.
• Sävar har samma TV-lösning som i Umeå, se kanalplan här.
• I Bullmark har du tillgång till SVT-kanalerna och TV4 via det digitiala marknätet för TV.
• Du som bor i Ersmark erbjuds i dagläsget ett TV-utbud som levereras av Tele2 (tidigare ComHem).
Nedanstående adresser har ett tv-utbud som levereras av Tele2 (tidigare ComHem). Detta eftersom kabel-tv-nätet ägs gemensamt av Bostaden och den samfällighet som Bostadens fastighet tillhör. Felanmälan gör du som bor på dessa adresser till din kvartersvärd eller direkt till Tele2.
• Ystarvägen 1A–83 D
• Björnvägen 34–144
• Björnvägen 164–288
• Rådjursvägen 1A–127 B
• Rådjursvägen 10A–82 D
Boende i samfälligheter på nedanstående adresser har tillgång till Bostadens TV-utbud. Se kanalplan och kontaktuppgifter ovan.
• Snipgränd 146–162, 196–208
• Måttgränd 4–16. 50–72
• Mjölkvägen 183–265
• Björnvägen 298–504
• Äppelvägen 1–62
• Päronvägen 2–62
• Körsbärsvägen 1–52