Pedagoggränd 3 A–J och 11 A–K



Senast uppdaterad 20 november 2019

 

Hela projektet beräknas pågå i cirka tre år. Eftersom renoveringarna blir så pass omfattande kommer du som bor där att behöva flytta till ett tillfälligt evakueringsboende i cirka 8 månader.

Vi börjar på Pedagoggränd 3 A–C och räknar med att renoveringen tar cirka 8 månader per hus.

 

Tidplan för renoveringarna

Klicka på bilden för att se en större version

Tidplan för reovering 

 

Mer om renoveringen

Det kommer att renoveras

Här hittar du frågor och svar om renoveringen

 

Senaste information om renoveringarna

Presentation från informationsmöte på Pedagoggränd 11 A–C, 12 november

Information till kringboende

Ny standard för stickproppar och uttag till taklampor

 

Tidigare information

Presentation från informationsmöte för Pedagoggränd 3 G-J, onsdag 8 maj 2019

Informationsblad oktober 2018

Informationsblad sommaren 2018

Inför kommande renovering – informationsblad från mars 2018

 

Ritningar av lägenheterna

Ritningar av lägenheterna före renoveringen

Ritningar av lägenheterna efter renoveringen (3 A–C, våning 1 och 2)

Ritningar av lägenheterna efter renoveringen (3 A–C, våning 3 och 4)

 

Vad ska renoveras?

Renoveringen är omfattande och kommer att påverka hela lägenheten, bland annat kommer badrummen att totalrenoveras. Vi byter även avloppsstammarna, det vill säga avloppsrören, byter fönstren, sätter in nytt kök och nytt ventilationssystem, drar ny el och fräschar upp trapphuset med mera. Du får mer information om exakt vad som ska renoveras i god tid innan projektet startar. I och med att renoveringen är så pass omfattande kommer du att behöva flytta till en evakueringslägenhet under tiden.

 

Så går evakueringen till

Du kommer att evakueras ungefär en månad innan renoveringen startar i ditt hus. Totalt kommer du att vara evakuerad i cirka 8 månader. De lägenheter vi använder för evakuering finns runt om på Ålidhem. Ambitionen är att du så långt det är möjligt ska få en lika stor lägenhet som du har idag. Du kommer att betala den lägre hyran vilket innebär att om du evakueras till en lägenhet med en högre hyra än din vanliga lägenhet kommer du ändå att betala den lägre hyran. Vi kommer att stå för omkostnaderna runt flytten, till exempel flytt av telefon, flyttanmälan, flytt av möbler och tillhörigheter med mera. Innan det är dags för evakuering kommer du att få mer praktisk information.

  • Du som hyr via en av universitetets institutioner kommer att få hjälp av flyttfirma att flytta (vilket vi bekostar). Du kommer även att tilldelas en evakueringslägenhet.
  • Du som hyr direkt av oss kommer att kunna välja om du vill ha hjälp av flyttfirma att flytta (vilket vi bekostar) eller om du hellre vill flytta själv mot ersättning. Du kan också välja om du vill att vi ordnar en evakueringslägenhet eller om du hellre vill ordna eget boende. Vi kommer att skicka ut en blankett där du får göra dina val.

 

Hyreshöjning när allt är klart

I och med att standarden höjs kommer renoveringen att innebära en hyreshöjning. Hur stor den blir avgörs i förhandling med Hyresgästföreningen. Innan vi börjar renovera kommer du att få mer information om hur stor höjningen blir. Du kommer även att få skriva under ett godkännande.

 

Hyresgästgodkännande

Enligt hyreslagen måste vi få hyresgästernas godkännande innan vi kan påbörja renoveringen. Vi kommer att skicka ut hyresgästgodkännandet via mejl. Om du av någon anledning inte vill godkänna de planerade åtgärderna, har du möjlighet att avvisa godkännandet och skriva en kommentar så tar vi kontakt med dig.

I hyresgästgodkännandet ser du vilka åtgärder som ska göras och exakt vilken hyra du kommer att få efter renoveringen.

Läs mer om hyresgästgodkännande

 

Informationsmöte innan vi börjar renovera

Innan renoveringarna startar kommer vi att bjuda in till ett informationsmöte där du får veta mer och får chans att ställa frågor.

 

Uppdatera dina kontaktuppgifter!

Vi kommer att skicka en del av informationen om renoveringarna via mejl och sms, se därför till att uppdatera dina kontaktuppgifter på din personliga sida så att du inte missar viktig information.

 

Enkät

Vi tror att ni som hyresgäster vet bäst vad som behövs för att skapa ett bra och trivsamt boende. Därför genomförde vi i slutet av 2017 en enkät där ni fick tycka till innan renoveringarna startar. Läs en sammanfattning av enkätresultatet.

 

Frågor eller funderingar?

Välkommen att kontakta någon av oss:

Vid projektfrågor:

Marcus Svensson, projektledare
marcus.svensson@bostaden.umea.se
090-17 75 62

Vid hyresgästfrågor:

Lars-Gunnar Lindh, ombyggnadsvärd
lars-gunnar.lindh@bostaden.umea.se 
090-17 75 10

 

Min personliga sida

Registrering möjlig från året du fyller 16 år