Personuppgifter i sociala medier

Bostaden använder sociala medier för att kommunicera med vår omvärld. Bostaden har företagssidor i de sociala medieplattformarna Facebook, Instagram, LinkedIn och Youtube. Företagssidorna används i marknadsföringssyfte för att sprida kunskap och informera om Bostadens verksamhet samt för att interagera med besökare på sidan. När du som användare på en sådan plattform interagerar eller kontaktar Bostaden via vår företagssida kan dina personuppgifter behandlas. Bostaden granskar kommentarer på sin företagssida och tar bort kommentarer och inlägg som kan uppfattas som kränkande eller stötande.

Varför behandlas personuppgifter på det sociala mediet?

Bostaden behandlar dina personuppgifter på sociala medier för att informera om Bostadens verksamhet och svara på allmänna frågor från besökare på Bostadens företagskonton.

Den rättsliga grunden för behandlingen är berättigat intresse.

Vilka personuppgifter behandlas?
Dina personuppgifter behandlas när du interagerar med Bostaden genom att du exempelvis ser ett inlägg, skriver en kommentar, skickar ett meddelande, gillar ett inlägg, delar ett inlägg eller följer en sida.

När du använder sociala medier kan du bli profilerad. Med profilering betyder att företag samlar in information om vad du gör på de konton du besöker, för att exempelvis kunna gissa på vilken plats du är eller vad du är intresserad av. Denna del av behandling är inget Bostaden hanterar men det sociala mediet du integrerar på kan själva avgöra hur de behandlar dessa uppgifter.

Bostaden gör ingen egen profilering av ditt deltagande på Bostadens egna företagssidor utan har bara tillgång till anonym statistik.

Vem har tillgång till dina personuppgifter?

Överföring av personuppgifter till tredje land
Ett besök på sociala medier innebär alltid att dina personuppgifter överförs till ett tredjeland utanför EU och EES. Vid tredjelandsöverföring måste säkerställas att samma nivå av dataskydd upprätthålls även utanför EU/ESS. Tredjelandsöverföring sker med stöd av standardiserade dataskyddsbestämmelser som antagits av EU-kommission enligt artikel 46 i dataskyddsförordningen. I den så kallade Schrems II-domen tydliggjordes att överföringar till tredjeland kräver ytterligare skyddsåtgärder om tredjeland inte kan garantera ett likvärdigt skydd som under dataskyddsförordningen.

Din interaktion med oss på sociala medier
Bostaden konton på sociala medier är offentliga och det betyder att allmänheten har möjlighet att läsa och följa vad som sker på kontona. Om du lämnar en reaktion eller en kommentar på Bostadens inlägg har alla på sociala medier möjlighet att se det.

Det är möjligt att dela Bostadens inlägg på sociala medier. I sådant fall har Bostaden inte kontroll vad som skrivs i delningen, och kan inte heller ändra eller radera i en delning.

Bostaden rekommenderar därför att du inte delar information som du anser är känslig eller inte vill dela med dig till allmänheten på det sociala mediet. Vil du kommunicera direkt med oss rekommenderar vi dig att ringa oss.

Så länge lagrar vi uppgifterna

Vi är ett kommunalt allmännyttigt bostadsbolag och omfattas av tryckfrihetsförordningens bestämmelser om allmänna handlingar. Det innebär att vi förvarar allmänna handlingar i vårt arkiv. Allmänna handlingar är handlingar som skickas in till oss eller handlingar vi själva upprättar, till exempel hyresavtal, brev och intyg.

På sociala medier gallrar vi inlägg när de inte länge är aktuella, om inte inlägget är bevarandevärt då kan det lagras över en längre tid.

Det sociala mediet du integrerar med oss på lagrar också din information. Hur länge de lagrar informationen kan Bostaden inte kontrollera.