Bostadens hållbarhetsarbete i SVT
I slutet av juli sände SVT två reportage om Bostadens hållbarhetsarbete och satsningar på bil- och cykelpool samt laddning av elbilar. Här finns länkar till de båda reportagen där du kan du höra Johanne Lindgren berätta om arbetet.
På stadsdelen Ålidhem i Umeå växer nya bostäder fram. I samband med detta kommer Bostaden för första gången att erbjuda en cykel- och bilpool för sina hyresgäster.
Det kommunala bostadsbolaget kommer anlita en extern aktör för att driva bilpoolen, men garanterar ändå attraktiva priser för sina hyresgäster. Finansieringen är inte klar men Bostaden räknar inte med att satsningen ska gå med vinst.
Däremot ser Johanne Lindgren, hållbarhetsstrateg på Bostaden, att verksamheten har ett annat vinstvärde.
– Det är en del i en hållbar omställning för ett bättre Umeå. Vi behöver följa med utvecklingen och förenkla för våra hyresgäster att kunna bli klimatsmarta.
Projektet är fortfarande i ett tidigt skede och ännu finns inga detaljer kring hur det kommer fungera praktiskt för de boende. Tanken är i alla fall att fler hyresgäster än de som flyttar in i de nybyggda husen ska ha möjlighet att hyra bil eller cykel.
I klippet hör du hållbarhetsstrategen Johanne Lindgren berätta om pilotprojektet.
Så ska Bostaden i Umeå ladda för framtiden – planerar för elbilar
Antalet elbilar väntas explodera de närmsta åren. Nu måste bostadsföretagen fundera på hur laddplatser ska ordnas till sina hyresgäster. SVT Nyheter Västerbotten fick följa med hållbarhetsstrategen på Umeås kommunala bostadsbolag Bostaden för att se hur de förbereder sig på den väntade utvecklingen.
Bostaden har idag 8 500 parkeringsplatser varav 4 500 är motorvärmarstolpar. Hittills har efterfrågan för laddplatser varit låg och för de hyresgäster som önskat har man hittat lösningar. Men efterfrågan väntas öka den närmsta tiden.
– Det finns prognoser som säger att 50 procent av personbilsflottan kommer vara laddbar till år 2030. Om den prognosen skulle stämma överens med Bostadens hyresgäster så är vi uppe i ungefär 4 000 laddplatser, säger Johanne Lindgren, hållbarhetsstrateg på Bostaden.
För att bädda för den väntade utvecklingen satsar Bostaden på införande av laddplatser i nyproduktioner då det är mest kostnadseffektivt. Då har man redan elektriker på plats och kan göra installationer i större skala. Men tanken är också att det ska införas på redan existerande områden.
Kommer det vara dyrt för elbilsägare att få tillgång till de här platserna?
– Det här ska vara lösning som finns för alla likt ett boende. Det är priser som vi får sätta utifrån hur marknaden ser ut och att vi är ett allmännyttigt bostadsbolag.