Bostaden informerar

Vid årsskiftet förändrade vi vårt kösystem. Systemet höll stängt under ombyggnaden från den 19/12 och det nya systemet startade den 2/1. Vid systembytet fanns några mindre buggar men dessa åtgärdades kort efter uppstarten av systemet. Allt gick enligt plan och såväl kötid som boendetid omvandlades enligt plan till både kö- och bonuspoäng.

Tisdagen den 14 januari uppmärksammade vi att det var problem med våra hyresgästers bonuspoäng när de anmält intresse för en lägenhet.

Vi pausade då alla pågående processer för att kunna utreda vad som var fel. Ett teknisk fel hittades som innebar att hyresgästernas bonuspoäng inte räknats in när de anmält intresse på en lägenhet. Efter utredning och genomgång av samtliga skapade hyreskontrakt under tiden 2/1 – 14/1 har vi upptäckt att totalt sex hyresgäster blivit påverkade och inte fått sin bonuspoäng inräknad i sin köpoäng och på grund av det tappat sin första plats. Vår systemleverantör har nu åtgärdat problemet och vi har backat processerna så långt tillbaka som det går och kommer återpublicera objekt där hyreskontrakt inte upprättats. Samtliga kunder som anmält intresse på lägenhet och hamnat topp åtta under denna tid har vi meddelat via mejl. De får givetvis en ny chans att anmäla intresse då objekten publiceras på nytt.

Det var sex hyresgäster som inte fick sina bonuspoäng tilldelade i systemet och som då tappade sin första plats i kön. Vi har kontaktat dessa hyresgäster via telefon och bett om ursäkt och som kompensation erbjuder vi dom förtur på en likvärdig lägenhet.

Studenter som bor i studentboende har inte påverkats av det tekniska felet då boende i studentrum inte erhåller bonuspoäng.

VK publicerade i helgen en artikel angående bytet av vårt kösystem. Vid tidpunkten som vi blev uppringda för att prata om systembytet så hade vi inga indikationer på att något var fel då det var i ett sådant tidigt skede att vi inte hade skapat några kontrakt ännu. Det vi berättade om då var att konverteringen av kötid till poäng gått enligt plan och vi såg vid den tidpunkten inga felaktigheter.

Från Bostadens sida ber vi om ursäkt för det inträffade och försäkrar att vi nu gjort allt för att kvalitetssäkra systemet framgent.

Presskontakt:
Anna Wiberg, 070 274 62 74