Bostaden är Sveriges bästa hyresvärd
Under torsdagen delades Kundkristallen, som är fastighetsbranschens unika och prestigefyllda pris, ut. Ett pris som ofta omnämns som ”fastighetsbranschens Oscar”. Årets vinnare tillkännagavs via en digital sändning från Berns Salonger. Till skillnad från många andra utmärkelser där en jury eller kommitté står bakom, avgörs Kundkristallens nomineringar och vinnare helt av hyresgästerna själva. Nerverna var på helspänn när galans sista pris i den tyngsta kategorin skulle delas ut – och segrare blev AB Bostaden i Umeå!
På Bostadens kontor runt om i Umeå jublades det så att taket lyfte när vinnaren i kategorin Högsta serviceindex presenterades.
– En fantastisk känsla! Vi är så otroligt glada, stolta och ödmjuka över att vinna ett pris där hyresgästerna gett oss så goda betyg. Jag vill passa på och tacka alla engagerade medarbetare – det är ett enormt lagarbete som gör att vi ligger i topp nationellt i branschen. Bostaden har en fin kultur som vuxit fram hos medarbetarna och den är en förutsättning för att år efter år kunna hålla en hög servicenivå, säger Jerker Eriksson, vd på Bostaden.
Benchmark Event arrangeras en gång per år av AktivBo, som i dag samarbetar med över 300 bostads- och fastighetsföretag. AktivBo genomför varje år Bostadens kundundersökning, och det är just den undersökningen som ligger till grund för priset – resultatet jämförs med andra bostadsföretag i landet.
– Kundkristallen är ett fint kvitto på att de ansträngningar man gjort verkligen uppskattas av hyresgästerna. Betydelsen av att satsa på en kontinuerlig förbättring av förvaltningskvaliteten och den totala kundupplevelsen kan inte nog poängteras. Insatserna som gjorts har lett till att den totala boendeupplevelsen har förbättrats för väldigt många av Sveriges hyresgäster. Det är därför en förmån att få dela ut Kundkristallerna till de hyresvärdar som lyckats allra bäst säger Frida Kullh, vd på AktivBo.
Förklaring till kategorin Högsta serviceindex
Serviceindex fångar in vad kunderna upplever i ”sanningens ögonblick” i mötet med företagets medarbetare, tjänster och produkter. Där mäts om kunderna upplever sig tagna på allvar, om det är tryggt och säkert, rent och snyggt samt om kunderna får den felavhjälpande service de efterfrågar.
Om Benchmark Event och Kundkristallen
Benchmark Event är en årlig tillställning som uppmärksammar privata och kommunala bostads- och fastighetsbolag som av sina hyresgäster utsetts till de bästa hyresvärdarna.
Mer information:
Anna Wiberg
Kommunikatör
090-17 76 60 eller 070-274 62 74