Anpassa textstorlek
A A A
29 september 2017

Framflyttat datum för övertagande

Beslutet om försäljning av Bostadens 1601 lägenheter på Carlshem och Mariehem har överklagats. Den ursprungliga tanken var att Heimstaden skulle ta över fastigheterna den 1 oktober, men det datumet har nu flyttats fram.

I nuläget vet vi inte exakt vilket datum Heimstaden kommer att ta över fastigheterna, men så snart vi gör det kommer du som bor i dessa fastigheter givetvis att få information.

Det innebär försäljningen för dig som hyresgäst

Vår förhoppning är att försäljningen inte ska innebära några större förändringar för dig som hyresgäst.

  • När det gäller hyran förhandlar Heimstaden Bostads AB precis som Bostaden med Hyresgästföreningen och hyran sätts av poängsystemet – som Bostaden också använder.
  • Heimstaden Bostads AB övertar vår överenskommelse om underhållsintervaller i lägenheterna, HLU – Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll.
  • Du kommer inte att behöva skriva något nytt kontrakt med Heimstaden Bostads AB utan det överförs utan att du som hyresgäst behöver göra något.
  • Du får stå kvar i Bostadens kö och samtidigt ta med dig din kötid från Bostaden till Heimstadens kösystem som gäller för hela Sverige. Du som berörs av försäljningen får alltså kötid både hos Bostaden och Heimstaden Bostads AB.
  • Du som har aktiverat bevakningstjänsten trogen kund hos oss innan ägarbytet kommer att behålla tjänsten även efter ägarbytet. Men vi kommer inte längre att kunna erbjuda bevakning på Mariehem och Carlshem.
  • Du som har bott i våra lägenheter i 5 år och därmed inte kunnat aktivera tjänsten trogen kund, kommer att få möjlighet att nyttja tjänsten när du har bott i din nuvarande lägenhet i 5 år – även efter ägarbytet. För att få tillgång till tjänsten trogen kund måste du, efter att ha bott i lägenheten i 5 år, kontakta vårt kundcenter för att aktivera tjänsten. Det kan du göra till och med 2022-12-31. Därefter är tjänsten aktiv till dess att du fått en ny lägenhet eller fått maximalt antal trogen kund-erbjudanden.
  • Heimstaden tar ett stort socialt ansvar och övertar även de så kallade sociala kontrakt som Bostaden har med Umeå kommun. De kommer även att fortsätta arbeta med kommunen på liknande sätt.

Frågor eller funderingar?

Läs frågor och svar om försäljningen här på vår webb. Hittar du inte svaret på din fråga där är du självklart välkommen att höra av dig till oss. Kontakta någon av personerna i listan nedan eller besök oss på Östra Kyrkogatan 2.

Jerker Eriksson, vd, telefon 090-17 76 15

Anders Hugosson, marknadschef, telefon 090-17 75 51

Mikael Lundgren, förvaltningschef, telefon 090-17 75 06

Johanna Boström, områdeschef, Mariehem, telefon 090-17 75 42

Åke Persson, områdeschef, Carlshem, telefon 090-17 75 72

Maria Söderström, kundcenterchef, telefon 090-17 77 20