Anpassa textstorlek
A A A
14 november 2014

Bostadens hyresgäster är nöjda

Varje år sedan 2009 har Bostaden genomfört en kundundersökning vars syfte är att undersöka hyresgästernas bild och upplevelser utifrån ett antal områden såsom boende, tjänster, service och information. Resultatet är fortsatt högt även i år.

Kundundersökningen skickades ut via e-post. Och i pappersform till hyresgäster över 65 och som saknade e-postadress. Årets kundundersökning genomfördes under två veckor i september och besvarades av 5608 hyresgäster.

Överlag är hyresgästerna nöjda. Mest nöjda är de bland annat med hur de blir omhändertagna som hyresgäster, med Bostaden som värd, med sin egen lägenhet och med sitt bostadsområde.

Högre NKI än förra året

NöjdKundIndex, NKI, har ökat med en enhet och ligger i år på 72. Det är ett bra resultat som visar att Bostaden står sig väl i jämförelse med andra bostadsbolag i samma storlek.

- 83 procent  svarar att de  totalt sett  är mycket nöjda eller nöjda med sitt boende hos Bostaden. Bara 4 procent gav negativa svar. Det är fantastiska siffror! Vi har en väldigt kundnära organisation och hyresgästerna har lätt att få kontakt när de behöver hjälp. Jag tror att det ger en trygghet som är viktig när man bedömer sin hyresvärd, säger Ann-Sofi Tapani, Bostadens vd.

Underlag till förbättringsarbete

En av de frågor som i årets undersökning fått ett något sämre resultat jämfört med förra årets är bland annat hur nöjd man är med de tvättider som finns. Generellt är frågor som rör tvättstugorna något som Bostadens hyresgäster är mindre nöjda med och ses därför som ett utvecklingsområde.

- Hyresgästernas åsikter är jätteviktiga för oss och den här undersökningen ger bra information om vad vi behöver bli bättre på. Resultatet från undersökningen ligger sedan till grund för hur vi jobbar under året, säger Mikael Lundgren, kundchef på Bostaden.

Fakta om Bostadens kundundersökning:

  • NKI (Nöjdkundindex) ligger på 72, det vill säga ett snäpp högre än förra året.
  • Genomfördes för sjätte året i rad via mejlutskick till alla hyresgäster.
  • Bland de svarande lottar Bostaden ut en hyresfri månad, tre iPad mini och biobiljetter.
  • Hyresgäster som saknade e-post kunde svara på pappersenkät.
  • Undersökningarna genomfördes i samarbete med undersökningsföretaget Zondera.
  • Skalan är 1–5, där 4–5 är positiva, 3 är neutrala och 1–2 är negativa.
  • 5608 hyresgäster, det vill säga 50 procent av de tillfrågade, svarade i årets undersökning.

 

Kontakt:

Ann-Sofi Tapani, vd
Telefon: 090-17 76 15 eller 070-582 72 02

Mikael Lundgren, kundchef
Telefon: 090-17 75 06

Hanna Olsson, kommunikations- och marknadschef
Telefon: 090-17 76 60 eller 070-605 48 47
Mejl: hanna.olsson@bostaden.umea.se