Anpassa textstorlek
A A A
28 januari 2019

Bostaden nominerade till Kundkristallen – kan prisas nationellt

Efter höstens kundundersökning, som gav ett mycket lyckat resultat, har Bostaden nominerats till branschpriset Kundkristallen – i två kategorier.

Jerker Eriksson. 

– Nomineringarna visar att vi har bland de mest nöjda kunderna i landet i branschen. Vi har varit nominerade förut, men nu hoppas vi verkligen att vi får ta hem priserna till Umeå, säger Jerker Eriksson, vd på Bostaden.

I höstas genomförde Bostaden sin årliga kundundersökning, med hjälp av AktivBo. Och resultatet blev bättre än någonsin i flera av frågeställningarna. Nöjd Kund Index landade på 75 procent, vilket är två enheter bättre än året innan – och all time high för Bostaden. Dessutom är resultatet ett av de högsta i landet i branschen. Även Bostadens serviceindex är högt – 84,1 procent – vilket innebär att hyresgästerna upplever att Bostaden har en mycket hög servicegrad. Det är en ökning jämfört med föregående års serviceindex, som då låg på 82,9 procent.

På grund av sina goda resultat i kundundersökningen nomineras nu Bostaden till branschtävlingen Kundkristallen i två kategorier – Högsta serviceindex och Största lyft serviceindex. Bostaden har tidigare nominerats till Kundkristallen, men aldrig i två kategorier samma år.

– Det är jätteroligt! I varje kundundersökning vi gör tar vi fasta på det hyresgästerna vill att vi ska förbättra. Det är ett systematiskt arbete, som också underlättas av den närhet som systemet med våra kvartersvärdar ger hyresgästerna, säger Jerker Eriksson, vd.

Kundkristallen delas ut på Benchmark Event 2019 som hålls den 7 februari i Stockholm. Bakom eventet står AktivBo, som i dag samarbetar med över 300 bostads- och fastighetsföretag. Det ger dem möjligheten att kunna erbjuda en unik benchmark mot andra aktörer i branschen.

– Jag åker till eventet tillsammans med medarbetare från alla delar av organisationen. Att åstadkomma det här är ett lagarbete och då är det självklart att personal från hela organisationen ska få åka med. Det kommer garanterat att bli en nervös kväll. Nu håller vi tummarna för Umeå, säger Jerker Eriksson, vd.

Om Benchmark Event och Kundkristallen
Benchmark Event är en årlig tillställning som uppmärksammar privata och kommunala bostads- och fastighetsbolag som av sina hyresgäster utsetts till de bästa hyresvärdarna.

Mer information:
Elin Olsson
Kommunikatör och presskontakt
Telefon: 070-612 55 61
E-post: elin.olsson@bostaden.umea.se