Anpassa textstorlek
A A A

Internet


Bostadens öppna nät

Under 2008 byggde vi om stora delar av vårt bredbandsnät för att kunna erbjuda ett öppet nät där flera leverantörer erbjuder sina tjänster. Det innebär att du som hyresgäst själv kan välja bland ett flertal tjänsteleverantörer samt olika bredbandstjänster, såsom Internet och IP-telefoni.

Observera att detta gäller de flesta av våra fastigheter i Umeå – men inte i Bullmark, Ersmark, Holmsund, Obbola och Sävar.


Jag har problem med att ansluta mig till Bostadens öppna nät, vart vänder jag mig?

Du kan ringa Bostnets kundsupport på 090-17 77 17 eller mejla till support@bostnet.se


Var kan jag hitta aktuella tjänsteleverantörer, se priser och avtal?

www.bostnet.se hittar du aktuella tjänsteleverantörer och får en överblick av det tjänsteutbud som finns att välja bland. Här hittar du även information om priser och villkor och beställer enkelt din bredbandstjänst.

Internet i Holmsund och Obbola

Bostaden har ett samarbete med Holmsund-Obbola Kabeltv-förening som levererar Internettjänster via Kabeltv-nätet i Holmsund och Obbola. Som hyresgäst hos Bostadens i Holmsund och Obbola kan du teckna Internetavtal med Holmsund-Obbola Kabeltv-förening direkt hos din kvartersvärd. Holmsund-Obbola Kabeltv-förening erbjuder studentpris till hyresgäster som är grundstuderande på Umeå universitet.

För mer information om priser och villkor kontakta din kvartersvärd. Du kan även läsa mer om tjänsteutbudet på www.hoktv.se eller kontakta dem på telefon 090-17 90 88.

Jag vill surfa trådlöst (över wifi), hur gör jag då?

Din internettjänst levereras till datauttaget i din lägenhet. För att öppna tjänsten kan du ansluta din dator direkt till datauttaget med hjälp av en nätverkskabel. Vill du hellre surfa trådlöst i lägenheten behöver du en wifi-router som du sedan ansluter till ditt datauttag med en nätverkskabel.

En router köper du själv – de finns hos de flesta återförsäljare som säljer datortillbehör. Du kan även höra med din internetleverantör om de erbjuder wifi-router som extratjänst.
När du har anslutit routern med nätverkskabeln mot datauttaget i lägenheten kan du ansluta trådlöst mot den från din dator eller surfplatta. Routern ska vara inställd i så kallad DHCP, så att den får en IP-adress automatiskt.
När du är ansluten ska du starta en webbläsare, till exempel Google Chrome eller Internet Explorer. Då kommer du automatiskt till beställningsportalen www.bostnet.se där du kan skapa en användare och välja tjänsteleverantör.
När du surfar trådlöst och väljer tjänsteleverantör är det viktigt att du noga kontrollerar att objektsnumret som anges i beställningen överensstämmer med objektsnumret på din lägenhet.

Glöm inte att lösenordsskydda din router!

Jag har ingen dator med uttag för nätverkskabel, hur gör jag för att beställa en tjänst via Bostnet?

När du beställer en tjänst via Bostnet.se rekommenderar vi i första hand att din dator är ansluten med nätverkskabel direkt mot datauttaget. Saknar din dator uttag för nätverkskabel kan du istället använda en nätverksadapter, en så kallad dongel, för att ansluta med kabel mot datauttaget i lägenheten. Alternativt kan du koppla in en wifi-router mot datauttaget med en nätverkskabel och ansluta trådlöst mot routern från din dator/surfplatta.

När du har anslutit datorn till routern eller nätverksadaptern ska du starta en webbläsare, till exempel Google Chrome eller Internet Explorer. Då kommer du automatiskt till beställningsportalen www.bostnet.se där du kan skapa en användare och välja tjänsteleverantör. När du surfar trådlöst och väljer tjänsteleverantör är det viktigt att du noga kontrollerar att objektsnumret som anges i beställningen överensstämmer med objektsnumret på din lägenhet.

Glöm inte att lösenordsskydda din router!

Kontakt

Kundcenter

Mejla: Kundcenter
Ring: 090-17 77 00

Växel

Ring: 090-17 75 00

Kvartersvärdar

Kontaktlista

Adress

Besök: Östra Kyrkogatan 2,
Moritzska gården
Post: Box 244, 901 06 Umeå

Telefontider:

Måndag–fredag 9.00–15.00

Besökstider:

Måndag–torsdag 9.00–16.30
Fredag 9.00–15.00
Lunchstängt 12–13

Journummer:

Vid allvarliga fel som inträffar efter kontorstid eller under helger ring 090-14 26 10.
Vid brand, olyckor eller inbrott ring 112.

För att få eller lämna information kring olyckor eller kriser ring 113 13.

Personuppgiftsansvarig

Mejla: gdpr@bostaden.umea.se