Anpassa textstorlek
A A A

Flytta ut


Här har vi sammanställt sådant som kan vara bra att veta för dig som ska flytta ut ur din lägenhet eller enkelrum. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta din kvartersvärd eller vårt kundcenter. Du kan också läsa mer i vårt informationsblad Dags att flytta? (för dig som bor i lägenhet) eller Dags att flytta? (för dig som bor i studentkorridor)

 

Visa din bostad för den nya hyresgästen

De bostadssökande som blir erbjudna att hyra din uppsagda bostad vill ofta titta på den innan de tackar ja eller nej. Du som ska flytta är skyldig att visa lägenheten. Ni får själva komma överens om när.

Om du inte har möjlighet att visa lägenheten eller rummet kan du kontakta din kvartersvärd och ge henne eller honom en fullmakt att visa bostaden.

 

Besiktning av bostaden

Innan du flyttar ut kommer din kvartervärd att meddela dig en tid för besiktning av bostaden. Det är bra om du själv kan vara med vid besiktningen, så att du tillsammans med kvartersvärden kan lösa eventuella oklarheter på plats.

Din bostad behöver inte vara tömd och städad när den ska besiktas, men tänk på att ta bort så mycket som möjligt från väggarna, som till exempel tavlor och hyllor.

 

Lämna nycklarna till din kvartersvärd

När du flyttar ska du lämna tillbaka alla nycklar till din kvartersvärd, även de kopior du eventuellt har gjort. Det gäller även nycklar till motorvärmare, garage, förråd och tvättstuga (till exempel tvättcylinder). Om det saknas nycklar blir du skyldig att betala en avgift enligt en bestämd prislista.

Senast klockan 12.00 på inflyttningsdagen måste du ha lämnat nycklarna till kvartersvärden och bostaden ska vara klar för de nya hyresgästerna att flytta in i. Om inflyttningsdagen infaller på en lördag, söndag eller annan helgdag (röd dag) gäller klockan 12.00 första vardagen efter helgen. Läs mer

 

Hyresgäster som flyttpackar 

Det händer med hyran om du flyttar tidigare

Har du redan betalt hyra för den aktuella månaden kommer vi att betala tillbaka överskottet.

Om du har autogiro och en ny hyresgäst ska flytta in i din lägenhet det närmaste månadsskiftet, måste du meddela vårt kundcenter att autogirot ska stoppas.

 

Frågor eller funderingar?

Har du frågor om återbetalningen är du välkommen att kontakta vårt kundcenter via kundcenter@bostaden.umea.se eller på telefon 090-17 77 00.

 

Min personliga sida

Från onsdag 25 mars och cirka två veckor framåt, kommer du som bostadssökande eller hyresgäst inte att kunna logga in på den personliga sidan. Läs mer

Kontakt

Kundcenter

Mejla: Kundcenter
Ring: 090-17 77 00

Växel

Ring: 090-17 75 00

Kvartersvärdar

Kontaktlista

Adress

Besök: Östra Kyrkogatan 2,
Moritzska gården
Post: Box 244, 901 06 Umeå

Telefontider:

Måndag–fredag 08.00–12.00

Besökstider:

Måndag–torsdag 9.00–16.30
Fredag 9.00–15.00
Lunchstängt 12–13

Om du tänkt besöka oss

Med anledning av spridningen av Corona-viruset ber vi dig som har luftvägsbesvär, feber eller hosta att inte besöka vårt Kundcenter eller våra andra kontor.

Journummer:

Vid allvarliga fel som inträffar efter kontorstid eller under helger ring 090-14 26 10.
Vid brand, olyckor eller inbrott ring 112.

För att få eller lämna information om olyckor eller kriser, ring 113 13.

Personuppgiftsansvarig

Mejla: gdpr@bostaden.umea.se