Anpassa textstorlek
A A A

Flytta in


Ålidhem

Läs vår inflyttningsfolder, Välkommen hem

Du kan alltid vända dig till din kvartersvärd

Hos oss har du en personlig kvartersvärd - en person som du alltid kan vända dig till när du har frågor om ditt boende, vill göra en felanmälan eller undrar över något. Du når kvartersvärden via telefon, e-post eller genom att lämna ett meddelande i brevlådan. Normalt arbetar kvartersvärden klockan 07.30–16.30 (lunch klockan 12–13).

 

Hämta nycklarna till din lägenhet

När du ska flytta in hämtar du nycklarna hos din kvartersvärd. Kontakta din kvartersvärd i god tid innan så att ni kan komma överens om en tid då han eller hon finns på områdeskontoret. Du kan hämta dina nycklar måndag–fredag 07.30–12.00, 13.00–16.30. Observera att du måste kunna legitimera dig, ditt hyresavtal ska vara signerat och första hyran ska vara betald för att få hämta nycklarna. Kan du inte själv hämta nycklarna, ge då en vän eller släkting en skriftlig fullmakt att hämta ut nycklarna.

Om du kommit överens med den avflyttande hyresgästen att flytta in i lägenheten innan ditt avtal börjar gälla, måste den flyttande hyresgästen lämna in nycklarna hos kvartersvärden och lämna en fullmakt att du får kvittera ut nycklarna tidigare.

 

Flytta in innan avtalet börjar gälla

Om du har kommit överens med den tidigare hyresgästen om att du kan flytta in tidigare än vad som sägs i hyresavtalet, tar du själv över ansvaret för och kontrollen av att städningen av bostaden är godkänd. Det är alltid en överenskommelse mellan den tidigare hyresgästen och dig som ny hyresgäst och påverkar inte avtalet med Bostaden. Skulle det visa sig att lägenheten är ostädad och du inte vill eller kan åtgärda detta själv, måste du som ny hyresgäst lämna igen nyckeln och invänta dagen då avtalet börjar gälla, detta för att vi som fastighetsägare ska kunna åtgärda städningen.

 

Vid akuta problem – ring 090-14 26 10

Vid akuta problem på kvällar och helger ringer du fastighetsjouren på 090-14 26 10. Akuta situationer kan till exempel vara att du låser dig ute, att ett fönster går sönder eller att det är vatten i källaren. Vid brand, olyckor, inbrott och liknande ringer du som vanligt larmnumret 112.

 

Sortera dina sopor

Hjälp oss att värna om miljön. Vi inför successivt återvinning av förpackningar i våra soprum. Till din hjälp finns tydliga skyltar i soprummet. Din kvartersvärd svarar gärna om du har några frågor.

 

Få förmåner med Bostadenkortet

Bostadenkortet ger dig som är kund hos oss bra erbjudanden och rabatter på olika varor och tjänster. Du får kortet av din kvartersvärd när du hämtar nycklarna till din bostad. Aktuella erbjudanden hittar du alltid på vår webbplats

Du vet väl om att du kan prenumerera på Bostadenkort-erbjudanden via sms och e-post? Det gör du på din personliga sida. Har du inte fått något Bostadenkort, prata med din kvartersvärd så får du ett. Se alla Bostadenkorterbjudanden

 

Nya tapeter och annat underhåll

Fördelen med att hyra sin bostad är att vi sköter allt underhåll och alla reparationer. Men du kan vara med och påverka. Läs mer om lägenhetsunderhåll, titta in i vår webbutik Hemmafint eller prata med din kvartersvärd.

 

Installera tvätt- eller diskmaskin i lägenheten

Om du funderar på att sätta in en disk- eller tvättmaskin i din lägenhet ska du alltid prata med din kvartersvärd först och ta reda på om det är möjligt. Det fungerar inte i alla våra lägenheter och kan bland annat bero på utrymmesbrist eller el- och vattenanslutningar. Om din kvartersvärd godkänner att du kan göra det är det våra entreprenörer som sköter installationen och du som hyresgäst betalar en avgift för detta. Du som hyresgäst får inte får dra el och vatten på egen hand utan det måste alltid göras av en expert. Läs mer om att köpa och installera diskmaskin

Om du har gjort egna förändringar i din bostad måste du återställa den i ursprungligt skick innan du flyttar.

 

Beställ extrautrustning till din lägenhet

Om du vill höja standarden på din lägenhet, till exempel välja en standardhöjande kökslucka, kan du göra ett eller flera val. För varje val betalar du en extra avgift varje månad som läggs på din vanliga hyra. Läs mer i vår webbutik Hemmafint eller kontakta din kvartersvärd om du vill veta mer.

 

Betala hyran automatiskt med hjälp av autogiro

Var fjärde hyresgäst hos Bostaden betalar hyran med autogiro. Hyran dras då automatiskt från ditt konto varje månad. Första månaden när ditt autogiro är registrerat får du en hyresavi där det står ”Makulerat”. En avi skickas även om hyresbeloppet förändras.

 

Beställ bredband

I vårt öppna bredbandsnät, Bostnet, kan du välja bland ett flertal bredbandsleverantörer samt olika bredbandstjänster som Internet och IP-telefoni. Läs mer och beställ

 

Du har väl en hemförsäkring?

En hemförsäkring ger dig ekonomisk trygghet om du själv eller någon annan vållar en skada i din lägenhet. Du och dina ägodelar är inte försäkrade via oss. Men i samarbete med Länsförsäkringar erbjuder vi en bra hemförsäkring för alla sorters hushåll.

Livsviktigt att ha en hemförsäkring.

 

Elnät

Umeå Energi äger elnätet i Umeå kommun. Det är därför inte möjligt att välja elnät.

 

Elabonnemang

Det är fritt för dig att själv välja elleverantör, om inte el ingår i hyran. Om du inte gör ett aktivt val kommer el automatiskt att levereras av Umeå Energi under hyrestiden. På deras webbplats kan du läsa mer och jämföra vilket elavtal som är mest förmånligt för dig.

 

Flyttanmälan

Gör en flyttanmälan till Skatteverket så blir du folkbokförd på rätt adress. Läs mer på deras webbplats.

 

Adressändra

Om du önskar eftersända din post till din nya bostad kontaktar du Adressändring via telefon 020-97 98 99. Du kan också beställa eftersändning via deras webbplats. Där kan du också skicka flyttkort via e-post och sms. Observera att enbart eftersändning av post inte ändrar inte din folkbokföringsadress.

 

Fixa fast telefon

Anmäl till ditt telefonbolag att du ska flytta eller skaffa ett nytt abonnemang.

 

Placera inte ömtåliga möbler på balkongen

Om du flyttar till en lägenhet med inglasad balkong är det viktigt att du inte placerar ömtåliga mattor eller möbler som kan ta skada av snö och regn på balkongen. Den inglasade balkongen ska inte ses som ett extrarum. Inglasningen är bara ett väderskydd, vilket gör att regn och snö kan komma in vid vissa typer av väderlek.

Kontakt

Kundcenter

Mejla: Kundcenter
Ring: 090-17 77 00

Växel

Ring: 090-17 75 00

Kvartersvärdar

Kontaktlista

Adress

Besök: Östra Kyrkogatan 2,
Moritzska gården
Post: Box 244, 901 06 Umeå

Telefontider:

Måndag–fredag 9.00–15.00

Besökstider:

Måndag–torsdag 9.00–16.30
Fredag 9.00–15.00
Lunchstängt 12–13

Journummer:

Vid allvarliga fel som inträffar efter kontorstid eller under helger ring 090-14 26 10.
Vid brand, olyckor eller inbrott ring 112.

För att få eller lämna information kring olyckor eller kriser ring 113 13.

Personuppgiftsansvarig

Mejla: gdpr@bostaden.umea.se