Anpassa textstorlek
A A A

Fixa de vanligaste felen själv


Det finns mycket du kan göra för att förebygga att fel uppstår. Vissa av de vanligaste felen kan du även åtgärda själv. Här kommer några tips:

Badrum

  • Om det blir stopp i handfatet, kontrollera silen och vattenlåset innan du felanmäler.
  • Om det blir stopp i golvbrunnen, rensa bort hår och dylikt på och under gallret i golvbrunnen innan du felanmäler. Golvbrunnen i badrummet går ofta att öppna i botten eller lyfta upp, så att du kommer åt hårtussar och liknande.
  • Om vattnet rinner undan dåligt kan du använda en vaskrensare och pumpa i bottenventilen på avloppen. Du kan också använda en strumpsticka som hjälpmedel för att rensa ur bottenventilen på tvättstället.

 

Tänk på att

  • Inte använda kaustiksoda i avloppen - det förstör både avloppsrören och vår miljö.
  • Inte spola ner sanitära artiklar i toaletten - det kan leda till stopp i avloppen.

 

Kök

  • För att fläkten ska fungera så bra som möjligt, rengör fläktfiltret minst en gång i månaden. Du kan till exempel lägga det i en långpanna (för ugnen) med hett vatten och diskmedel över natten. Spola sedan ur ordentligt.

 

Tänk på att

  • Inte hälla ut kaffesump och matolja i avloppet i diskhon då det kan orsaka stopp i avloppet.

 

El

  • Om strömmen i lägenheten inte fungerar, kontrollera först säkringarna i lägenheten innan du felanmäler.
  • Om dina taklampor inte lyser bör du kontrollera att kontakten till takbelysningen är rätt inkopplad. Om det finns tre hål kan den vara felvänd. Du bör även kontrollera att glödlamporna och lysrören fungerar. Byt alltid både lysrör och glimtändare innan du felanmäler.

 

Tänk på att

  • Ta med det gamla lysröret och glimtändaren till en återvinningscentral eller miljöstation. Du får inte kasta lysrören i soporna för då kan miljöfarliga ämnen hamna i soporna.

 

Lås

  • Om fönstervredet eller låset till balkongdörren är trögt kan du smörja själv med smörjmedel som till exempel 5:56, symaskinsolja eller liknande.


Har du andra funderingar, välkommen att kontakta oss eller gör en felanmälan

Kontakt

Växel

Ring: 090-17 75 00

Kvartersvärdar

Kontaktlista

Kundcenter

Mejla: Kundcenter
Ring: 090-17 77 00

Kundcenters telefontider:

Måndag, onsdag samt fredag 09.00–15.00
Tisdag och torsdag 09.00–12.00
Lunchstängt 12–13

Besökstider:

Måndag–torsdag 09.00–16.30
Fredag 09.00–15.00
Lunchstängt 12–13

Adress

Besök: Östra Kyrkogatan 2,
Moritzska gården
Post: Box 244, 901 06 Umeå

Bredbandssupport

090-17 77 17

Journummer

Vid allvarliga fel som inträffar efter kontorstid eller under helger, ring 090-14 26 10.

Vid brand, olyckor eller inbrott ring 112.

För att få eller lämna information om olyckor eller kriser, ring 113 13.