Anpassa textstorlek
A A A

Söka bilplats

 

Så här söker du bilplats och garage


1. Sök själv bland lediga bilplatser och garage

Vi lägger ut alla lediga bilplatser och garage på vår webbplats. Du letar själv bland de som är lediga och bokar den du vill hyra. På kartorna är platsnumren angivna. Exempel på ett platsnummer: 501 17. 501 är själva parkeringsytan och 17 är numret på den specifika bilplatsen. Det sistnämnda numret är det som står angivet på stolpen eller garaget.

För att kunna boka en lediga bilplats behöver du ha en personlig sida. Om du inte har tillgång till en dator är du välkommen att kontakta vårt kundcenter på telefon 090-17 77 00.

2. Först att boka får hyra

Den som först bokar sig på bilplatsen är den som får hyra. Din bokning är bindande och du måste betala hyra från det angivna avtalsdatumet. Vi hyr i första hand ut till dig som är hyresgäst. Läs mer om de nya momsreglerna.

3. Vi hyr ut våra bilplatser och garage på helårsavtal

Om du vill säga upp din bilplats måste du göra det en månad innan tiden för avtalet går ut. Om du vill säga upp ditt garage måste du göra det tre månader innan avtalet går ut. Om du inte säger upp avtalet i tid förlängs det automatiskt med ett år. Om du säger upp din bostad upphör ditt avtal för bilplatsen och garaget till samma datum. Du kan bara hyra en bilplats. Om du vill hyra ytterligare en bilplats måste du kontakta vårt kundcenter. Då görs en bedömning utifrån hur många bilplatser som finns lediga just vid tillfället på önskad adress.

Du som vill byta bilplats eller garage måste först boka den du vill byta till, innan du säger upp den gamla för att undvika dubbla hyror. Uppsägning gör du i samband med signering av den nya bilplatsen via din personliga sida.

4. Vi erbjuder bevakningsservice på kommande lediga bilplatser och garage

I en del områden kan det vara svårt att få en bilplats direkt på inflyttningsdatumet. Då kan du kontakta vårt kundcenter för att ställa dig i en bevakningskö för bilplatser på ditt område. Önskar du exempelvis en plats med skärmtak istället för bilplatsen du redan har ska du också kontakta vårt kundcenter för att ställa dig i kö, om det inte finns någon sådan plats att boka på vår webb. Du får erbjudande via e-post och om du saknar e-postadress skickar vi erbjudande med vanlig post. Kontakta vårt kundcenter på telefon 090-17 77 00 så hjälper vi dig.

5. Signera ett miljövänligt e-avtal istället för ett pappersavtal

Om det är du som får bilplatsen gör vi en kreditförfrågan som måste vara godkänd. Sedan läggs ett elektroniskt avtal (e-avtal) ut på din personliga sida. Istället för att skriva under ett papper signerar du enkelt och smidigt e-avtalet med ditt användarnamn och lösenord. Med e-avtal hjälper du oss att minska pappersförbrukningen vilket är en viktig del i vårt miljöprogram.

 

Bil_svart_300.jpg 

Kontakt

Kundcenter

Mejla: Kundcenter
Ring: 090-17 77 00

Växel

Ring: 090-17 75 00

Kvartersvärdar

Kontaktlista

Adress

Besök: Östra Kyrkogatan 2,
Moritzska gården
Post: Box 244, 901 06 Umeå

Telefontider:

Måndag–fredag 9.00–15.00

Besökstider:

Måndag–torsdag 9.00–16.30
Fredag 9.00–15.00
Lunchstängt 12–13

Journummer:

Vid allvarliga fel som inträffar efter kontorstid eller under helger ring 090-14 26 10.
Vid brand, olyckor eller inbrott ring 112.