Anpassa textstorlek
A A A

Internet


Bostadens öppna nät

Under 2008 byggde vi om stora delar av vårt bredbandsnät för att kunna erbjuda dig som hyresgäst ett öppet nät med möjlighet att välja bland flera olika leverantörer. För dig som hyresgäst innebär det att du själv kan välja bland ett flertal bredbandsleverantörer samt olika bredbandstjänster som Internet och IP-telefoni.

Observera att detta inte gäller för boende i Bullmark, Ersmark, Holmsund, Obbola och Sävar.

Var kan jag hitta aktuella leveratörer och se priser och avtal?

www.bostnet.se hittar du aktuella tjänsteleverantörer och får en överblick över det utbud du kan välja bland. Här hittar du även information om priser och villkor och kan enkelt beställa din bredbandstjänst.

Jag har problem att ansluta mig till Bostadens öppna nät, vart vänder jag mig?

Du kan ringa eller skicka e-post till Bostnets support.
Telefon: 090-17 77 17.
E-post: support@bostnet.se

Internet i Holmsund och Obbola

Bostaden har ett samarbete med Holmsund-Obbola Kabel-Tv-förening som levererar Internettjänster via Kabel-tv-nätet i Holmsund och Obbola. Som hyresgäst hos Bostadens i Holmsund/Obbola kan du teckna Internetavtal med Holmsund-Obbola Kabel-tv-förening direkt hos din kvartersvärd. Holmsund-Obbola Kabel-tv-förening erbjuder studentpris till hyresgäster som är grundstuderande på Umeå universitet.

För mer information om priser och villkor kontakta din kvartersvärd. Du kan även läsa mer om tjänsteubudet på www.hoktv.se eller kontakta dem på telefon 090-17 90 88.

Jag vill surfa trådlöst (över wifi), hur gör jag då?

Din internettjänst levereras till datauttaget i din lägenhet. För att öppna tjänsten kan du ansluta din dator direkt till datauttaget med hjälp av en nätverkskabel. Vill du hellre surfa trådlöst i lägenheten behöver du en wifi-router som du sedan ansluter till ditt datauttag med en nätverkskabel.

En router köper du själv – de finns hos de flesta återförsäljare som säljer datortillbehör. Du kan även höra med din internetleverantör om de erbjuder wifi-router som extratjänst.
När du har anslutit routern med nätverkskabeln mot datauttaget i lägenheten kan du ansluta trådlöst mot den från din dator eller surfplatta. Routern ska vara inställd i så kallad DHCP, så att den får en IP-adress automatiskt.
När du är ansluten ska du starta en webbläsare, till exempel Google Chrome eller Internet Explorer. Då kommer du automatiskt till beställningsportalen www.bostnet.se där du kan skapa en användare och välja tjänsteleverantör.
När du surfar trådlöst och väljer tjänsteleverantör är det viktigt att du noga kontrollerar att objektsnumret som anges i beställningen överensstämmer med objektsnumret på din lägenhet.

Glöm inte att lösenordsskydda din router!

Jag har ingen dator med uttag för nätverkskabel, hur gör jag för att beställa en tjänst via Bostnet?

När du beställer en tjänst via Bostnet.se rekommenderar vi i första hand att din dator är ansluten med nätverkskabel direkt mot datauttaget.

Saknar din dator uttag för nätverkskabel kan du istället använda en nätverksadapter, en så kallad dongel, för att ansluta med kabel mot datauttaget i lägenheten. Alternativt kan du koppla in en wifi-router mot datauttaget med en nätverkskabel och ansluta trådlöst mot routern från din dator/surfplatta.

När du har anslutit datorn till routern eller nätverksadaptern ska du starta en webbläsare, till exempel Google Chrome eller Internet Explorer. Då kommer du automatiskt till beställningsportalen www.bostnet.se där du kan skapa en användare och välja tjänsteleverantör.

När du surfar trådlöst och väljer tjänsteleverantör är det viktigt att du noga kontrollerar att objektsnumret som anges i beställningen överensstämmer med objektsnumret på din lägenhet.
 
Glöm inte att lösenordsskydda din router!

Kontakt

Växel

Ring: 090-17 75 00

Kvartersvärdar

Kontaktlista

Kundcenter

Mejla: Kundcenter
Ring: 090-17 77 00

Telefontider:

Måndag–fredag 09.00–15.00

Besökstider:

Måndag–torsdag 09.00–16.30
Fredag 09.00–15.00
Lunchstängt 12–13

Bredbandssupport

090-17 77 17

Adress

Besök: Östra Kyrkogatan 2,
Moritzska gården
Post: Box 244, 901 06 Umeå

Journummer

Vid allvarliga fel som inträffar efter kontorstid eller under helger, ring 090-14 26 10.

Vid brand, olyckor eller inbrott ring 112.

För att få eller lämna information om olyckor eller kriser, ring 113 13.