Anpassa textstorlek
A A A

Lägenhetsunderhåll

 

Vi har ett ansvar att med jämna mellanrum underhålla alla lägenheter i vårt bestånd. Det innebär att det finns förbestämda intervaller när vi ska byta till exempel tapeter eller vitvaror i din lägenhet, så kallat HLU – hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll.

 

Vill du fräscha upp i din lägenhet?

Vi erbjuder även möjlighet till underhåll av din lägenhet när du själv vill. Kanske vill du fräscha upp väggarna i lägenheten eller ha nya skåpluckor till köket? Du kan då välja en av de produkter som ingår i det vanliga lägenhetsunderhållet, eller en så kallad standardhöjande produkt som ger din lägenhet det lilla extra. Skillnaden mellan produkter som tillhör det vanliga lägenhetsunderhållet och de standardhöjande, är att du betalar för dem på olika sätt.

Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll, så kallat HLU, innebär att du som hyresgäst själv kan bestämma om och när du vill få din lägenhet renoverad.

 

Så här fungerar det:

  • Om du vill att vi ska renovera (till exempel tapetsera om) innan det ligger i tiden, får du betala en avgift mot faktura.
  • Om du vill att vi ska renovera när det ligger i tiden, utför vi renoveringen gratis. Men du måste själv beställa renoveringen, det görs inte automatiskt. Enklast beställer du vad du vill ha fixat via vår webbutik Hemmafint.
  • Om du väljer att inte få lägenheten renoverad när det ligger i tiden, får du en rabatt på din hyra. Den betalas ut en gång per år.
  • På din personliga sida kan du se din lägenhetsstatus, det vill säga när din lägenhet renoverades sist och när det är dags igen.

Våra studentrum i korridor har fastighetsstyrt underhåll vilket innebär att du inte kan se statusen för ditt studentrum på din personliga sida. Det är istället din kvartersvärd som beslutar om när ytskikten i ditt rum ska renoveras.

 

Renovering vid förbestämda tider

Vi renoverar lägenheterna enligt förbestämda tider, till exempel tapetserar vi om vart tolfte år. Den renovering du kan bestämma över är: 

Åtgärd Utförs normalt
Målning och tapetsering vart 12:e år
Sprutlackering av köksluckor vart 12:e år
Byte av vitvaror vart 17:e år
Byte av plastmattor* vart 20:e år


*Från och med 1 januari 2013 har Bostaden övergått till att lägga in linoleummattor istället för plastmattor som en del i vårt miljöarbete.

När du har bestämt dig för att renovera, kontakta din kvartersvärd så visar hen vilka tapeter, mattor och färger på skåpluckor du kan välja mellan. Eller gå in i vår webbutik Hemmafint och kika.

 

Avstå från underhåll och få rabatt

Om du väljer att inte renovera din lägenhet när det ligger i tiden, får du istället en rabatt som dras på din hyra under april månad. Rabatten betalas ut följande år. Du behöver inte göra något för att få rabatten utbetald, det görs automatiskt.

Här följer ett exempel: Väljer du att inte måla eller tapetsera om ditt sovrum, som ligger i tiden för renovering år 2012, får du rabatten utbetald år 2013.

Det innebär att du får en reducering på din hyra en gång per år. Du måste även ha bott i lägenheten den 31 december det året. Om du flyttar ut innan dess kommer du inte att få någon rabatt utbetald.

Om du däremot flyttar in till exempel den 1 september och bor i lägenheten den 31 december, har du rätt att få rabatt för 4 månader, det vill säga 4/12. 

Enkelrum och lägenheter med 10-månaders hyra ingår inte i underhållsrabatten. Det gäller även företag och skolor.

 

Få lägenheten renoverad utan kostnad

Om det till exempel var 17 år sedan vitvarorna i din lägenhet byttes, ligger det i tiden och du får då renoveringen utförd helt gratis.


 

Om du vill få lägenheten renoverad tidigare

Om du till exempel vill måla eller tapetsera och tiden för det ligger 3 år bort, kan du betala en engångssumma och få åtgärden utförd. Den summa du betalar beror på när motsvarande underhåll sist utfördes.

Här följer ett exempel: Du vill tapetsera om ett rum som inte ska åtgärdas förrän om 3 år. Vi tapetserar om vart 12:e år och den totala kostnaden för tapetsering är 1200 kr. Den totala kostnaden på 1200 kr delas upp på de 12 åren. Vill du tapetsera när det återstår 3 år innan ordinarie underhållsdatum får du betala 100 kr per år det vill säga totalt 300 kr.  

 

Kontakt

Växel

Ring: 090-17 75 00

Kvartersvärdar

Kontaktlista

Kundcenter

Mejla: Kundcenter
Ring: 090-17 77 00

Adress

Besök: Östra Kyrkogatan 2,
Moritzska gården
Post: Box 244, 901 06 Umeå

Telefontider:

Måndag–fredag 9.00–15.00

Besökstider:

Måndag–torsdag 9.00–16.30
Fredag 9.00–15.00
Lunchstängt 12–13

Journummer:

Vid allvarliga fel som inträffar efter kontorstid eller under helger, ring 090-14 26 10.

Vid brand, olyckor eller inbrott ring 112.

För att få eller lämna information om olyckor eller kriser, ring 113 13.