Anpassa textstorlek
A A A

Flytta ut

 

Här har vi sammanställt sådant som kan vara bra att veta för dig som ska flytta ut ur din lägenhet eller enkelrum. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta din kvartersvärd eller vårt kundcenter. Du kan också läsa mer i vårt informationsblad Dags att flytta?

Visa din bostad för den nya hyresgästen

De kunder som blir erbjudna att hyra din uppsagda bostad vill ofta titta på den innan de tackar ja eller nej. Du som ska flytta är skyldig att visa lägenheten eller rummet för de intresserade kunderna. Ni får själva komma överens om när. Om du inte har möjlighet att visa lägenheten eller rummet kan du kontakta din kvartersvärd och ge henne eller honom en fullmakt att visa bostaden.

Besiktning av bostaden

Innan du flyttar ut meddelar din kvartersvärd dig om en tid för besiktning av bostaden. Det är bra om du själv kan närvara vid besiktningen, så att du tillsammans med kvartersvärden kan lösa eventuella oklarheter på plats. Din bostad behöver inte var tömd och städad vid besiktningstillfället, men tänk på att ta bort så mycket som möjligt från väggarna som till exempel tavlor och hyllor.

Lämna nycklarna till din kvartersvärd

När du flyttar ska du lämna tillbaka alla nycklar till din kvartersvärd, även de kopior du eventuellt har gjort. Det gäller även nycklar till motorvärmare, garage, förråd och tvättstuga (till exempel tvättcylinder). Om det saknas nycklar blir du skyldig att betala en avgift enligt en bestämd prislista.

Senast klockan 12.00 på inflyttningsdagen måste du ha lämnat nycklarna till kvartersvärden och bostaden ska vara klar för de nya hyresgästerna att flytta in i. Om den dagen infaller på en lördag, söndag eller annan helgdag (röd dag) gäller klockan 12.00 första vardagen efter helgen. Läs mer

Hyresgäster som flyttpackar 

Fullmakt - överenskommelse om tidigare utflyttning

För att kunna skriva om avtalet till ett tidigare datum krävs en fullmakt från dig som avflyttande hyresgäst. Detta gäller även om det på uppsägningen framgått att lägenheten kan vara tillgänglig eller tom från ett tidigare datum. Om du som avflyttande hyresgäst har kommit överens med den nya hyresgästen om ett tidigare inflyttningsdatum än lägenhetens uppsägningstid, gör du så här:

  • Gå in på din personliga sida. Under rubriken "Mina avtal" hittar du fullmaktsformuläret som du kan signera elektroniskt.
  • Om du inte har tillgång till en dator kan du skicka in en skriftlig fullmakt till Bostaden. Här kan du ladda ned blanketten (öppnas som pdf). För att kunna ladda hem våra blanketter måste du ha Acrobat Reader installerat i din dator. Om du inte har det installerat kan du ladda ner programmet gratis från Adobe (öppnas i nytt fönster).

Observera! Vi skriver endast om avtal till den 1:a eller 15:e i månaden. Vi ger service om att backa inflyttning senast 4 vardagar innan inflyttning för att kvartersvärden ska hinna besikta din lägenhet innan flyttningen. Du som ska flytta är ansvarig för att tala om för den nya hyresgästen när du skickat in fullmakten. Hon eller han måste då beställa ett nytt avtal som sedan kan signeras via den personliga sidan. Om du inte har tillgång till dator kan vi hjälpa dig.

Hyra vid tidigare utflyttning

Har du redan betalt hyra för den aktuella månaden kommer vi att göra en återbetalning av överskottet.

Om du har autogiro och en ny hyresgäst ska flytta in i din lägenhet det närmaste månadsskiftet, måste du meddela Kundcenter att autogirot ska stoppas.

Vid frågor angående återbetalningen kontaktar du Kundcenter på telefon 090-17 77 00.

 

Kontakt

Kundcenter

Mejla: Kundcenter
Ring: 090-17 77 00

Växel

Ring: 090-17 75 00

Kvartersvärdar

Kontaktlista

Adress

Besök: Östra Kyrkogatan 2,
Moritzska gården
Post: Box 244, 901 06 Umeå

Telefontider:

Måndag–fredag 9.00–15.00

Besökstider:

Måndag–torsdag 9.00–16.30
Fredag 9.00–15.00
Lunchstängt 12–13

Journummer:

Vid allvarliga fel som inträffar efter kontorstid eller under helger ring 090-14 26 10.
Vid brand, olyckor eller inbrott ring 112.