Anpassa textstorlek
A A A

Fixa de vanligaste felen själv

 

Det finns mycket du kan göra för att förebygga att fel uppstår. Vissa av de vanligaste felen kan du även åtgärda själv. Här kommer några tips:

Badrum

  • Om det blir stopp i handfatet, kontrollera silen och vattenlåset innan du felanmäler.
  • Om det blir stopp i golvbrunnen, rensa bort hår och dylikt på och under gallret i golvbrunnen innan du felanmäler. Golvbrunnen i badrummet går ofta att öppna i botten eller lyfta upp, så att du kommer åt hårtussar och liknande.
  • Om vattnet rinner undan dåligt kan du använda en vaskrensare och pumpa i bottenventilen på avloppen. Du kan också använda en strumpsticka som hjälpmedel för att rensa ur bottenventilen på tvättstället.
  • För att undvika att förstöra avloppsrören och vår miljö ska du inte använda kaustiksoda i avloppen.
  • För att undvika stopp i avloppen ska du inte spola ner sanitära artiklar i toaletten.

 

Kök

  • För att fläkten ska fungera så bra som möjligt, se till att rengöra fläktfiltret minst en gång i månaden. Du kan till exempel lägga det i en långpanna (för ugnen) med hett vatten och diskmedel över natten. Spola sedan ur ordentligt.
  • För att undvika stopp i avloppet i diskhon, undvik att hälla ut kaffesump och matolja. Så ska du göra med matfettet.

 

El

  • Om strömmen i lägenheten inte fungerar, kontrollera först säkringarna i lägenheten innan du felanmäler.
  • Om dina lampor inte lyser bör du kontrollera att kontakten till takbelysningen är rätt inkopplad. Om det finns tre hål kan den vara felvänd. Du bör även kontrollera att glödlamporna och lysrören fungerar. Byt alltid både lysrör och glimtändare innan du felanmäler.
  • För att undvika att miljöfarliga ämnen hamnar i soporna ska du ta med det gamla lysröret och glimtändaren till en återvinningscentral eller miljöstation. Du får inte kasta lysrören i soporna.

 

Lås

  • Om spanjoletterna (fönstervreden) eller låset till balkongdörren är tröga kan du smörja dem själv med smörjmedel som till exempel 5:56, symaskinsolja eller liknande.


Har du andra funderingar, välkommen att kontakta oss eller gör en felanmälan

Kontakt

Växel

Ring: 090-17 75 00

Kvartersvärdar

Kontaktlista

Kundcenter

Mejla: Kundcenter
Ring: 090-17 77 00

Adress

Besök: Östra Kyrkogatan 2,
Moritzska gården
Post: Box 244, 901 06 Umeå

Telefontider:

Måndag–fredag 9.00–15.00

Besökstider:

Måndag–torsdag 9.00–16.30
Fredag 9.00–15.00
Lunchstängt 12–13

Journummer:

Vid allvarliga fel som inträffar efter kontorstid eller under helger, ring 090-14 26 10.

Vid brand, olyckor eller inbrott ring 112.

För att få eller lämna information om olyckor eller kriser, ring 113 13.