Anpassa textstorlek
A A A

Söka lägenhet

 

Så här söker du lägenhet steg-för-steg

Läs mer i vår folder Enklaste vägen till en bostad i Umeå


1. Registrera en personlig sida

Om du tidigare inte registrerat en personlig sida hos oss ska du göra det nu. Du skapar själv en användare under länken Registrera en personlig sida till höger på webben. När du har gjort det startar din viktiga registreringstid och du kan anmäla intresse för våra bostäder. Kom sedan ihåg att logga in på din personliga sida minst en gång per år för att hålla sidan aktiv och fortsätta spara kötid. Om du inte loggar in inom 12 månader inaktiveras sidan och du tappar din kötid.

Om du inte har tillgång till en dator är du välkommen att ringa eller besöka vårt kundcenter för personlig service. Hos oss finns också kunddatorer där du själv kan söka bland våra lediga bostäder. Vi visar dig gärna hur vår webbuthyrning fungerar!

2. Sök själv bland lediga lägenheter och enkelrum

Varje vardagsmorgon cirka klockan 09.00 lägger vi ut alla lediga bostäder på vår webbplats och dessa finns tillgängliga för intresseanmälan på vår webb fram till klockan 06.30 nästa morgon. Det spelar ingen roll om du intressebokar dig direkt på morgonen eller på kvällen. Det är ditt registreringsdatum som avgör din plats i kön. Vår webbuthyrning är både snabb och effektiv men systemet bygger på att du själv tar initiativet och söker bostad.

3. Anmäl intresse genom att klicka på Anmäl

Du kan som mest ha tre intresseanmälningar vardera på hyreslägenheter och studentbostäder samtidigt. Lediga lägenheter och enkelrum läggs ut på vår webb alla vardagar cirka 09.00. Du kan då intresseanmäla dig fram till klockan 06.30 nästa morgon. Observera att din anmälan är personlig. Du kan inte anmäla intresse för någon annan i ditt namn då registreringen är kopplad till ditt personnummer.

När du gör en intresseanmälan på en studentbostad måste du intyga att du är antagen eller inskriven vid Umeå universitet eller SLU i Umeå. Läs mer om studentboende.

4. Ta reda på om du har fått ett erbjudande

Bland alla sökande på den specifika lägenheten är det de 8 personer med längst registreringsdatum (kötid) som får erbjudande om att titta på lägenheten. Om du har nummer 1–8 i turordningen, får du dagen efter din intresseanmälan ett erbjudande på lägenheten via e-post och/eller via sms. De övriga intresseanmälningarna stryks. I erbjudandet finns information om lägenheten och vem du kontaktar för att eventuellt kunna titta på den. Information finns också på din personliga sida. Om du inte har någon e-postadress måste du logga in på din personliga sida eller kontakta vårt kundcenter. Vi rekommenderar att du tittar på erbjudandet innan du tackar ja eller nej.

Den som slutligen hamnar som nummer ett i turordningen blir den som får hyra lägenheten eller enkelrummet. Under svarsdatumtiden kan du avancera i köordningen om de andra i kön tackar nej. Om du hamnar som nummer 1–8 i turordningen beror enbart på hur lång registreringstid du har. Om alla åtta tackar nej, läggs lägenheten eller enkelrummet ut på vår webbplats igen.

5. Tacka ja eller nej inom tre dagar

Om du får ett erbjudande har du tre arbetsdagar på dig att tacka ja eller nej till erbjudandet. Det gör du på din personliga sida eller ring till vårt kundcenter under kontorstid. På din personliga sida finns också namn och telefonnummer till den som visar bostaden. Här kan du också se vilken plats du har och om du avancerar i turordningen.

Tackar du ja och får lägenheten är svaret bindande och du är skyldig att betala hyra från inflyttningsdagen. När du fått en bostad nollställs ditt registreringsdatum, men du börjar genast samla ny tid.

6. Signera ett miljövänligt e-avtal istället för ett pappersavtal

Om det är du som får bostaden gör vi en kreditförfrågan som måste vara godkänd. När du sedan tilldelats lägenheten eller enkelrummet läggs ett elektroniskt avtal (e-avtal) ut på din personliga sida. Istället för att skriva under ett papper signerar du enkelt och smidigt e-avtalet med ditt användarnamn och lösenord. Med e-avtal hjälper du oss att minska pappersförbrukningen, vilket är en viktig del i vårt miljöprogram.

Observera att ditt registreringsdatum nollställs även om du ingår i ett avtal som medhyresgäst, eller om du har fått ditt avtal genom direktbyte med en annan hyresgäst.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

Kundcenter

Mejla: Kundcenter
Ring: 090-17 77 00

Växel

Ring: 090-17 75 00

Kvartersvärdar

Kontaktlista

Adress

Besök: Östra Kyrkogatan 2,
Moritzska gården
Post: Box 244, 901 06 Umeå

Telefontider:

Måndag–fredag 9.00–15.00

Besökstider:

Måndag–torsdag 9.00–16.30
Fredag 9.00–15.00
Lunchstängt 12–13

Journummer:

Vid allvarliga fel som inträffar efter kontorstid eller under helger ring 090-14 26 10.
Vid brand, olyckor eller inbrott ring 112.