Anpassa textstorlek
A A A

Bevakningsservice

 

När du har haft avtal för din nuvarande bostad i minst fem år har du möjlighet att använda vår bevakningstjänst för trogna kunder. Det innebär att du får förtur till lägenheter gentemot de kunder som själva söker boende via vår webbplats. Du väljer själv vilket bostadsområde du vill flytta till och vilken typ av lägenhet du vill ha.

Vi erbjuder även dig som är över 60 år en bevakningstjänst för seniorboende. Läs mer om den längre ned på sidan.

Vem kan använda tjänsten bevakningsservice för trogna kunder?

Alla hyresgäster som har haft avtal för sin nuvarande bostad i minst fem år och som sköter sina hyresinbetalningar och boendet i övrigt har möjlighet att använda tjänsten.

Så aktiverar du bevakningstjänsten för trogna kunder


1. Registrera direkt på din personliga sida vart du vill flytta och till vilken typ av lägenhet

Klicka på länken Bevakning till trogen kund under rubriken Mina tjänster på startsidan på din personliga sida. Du har sedan möjlighet att anmäla bevakning för tre olika alternativ, till exempel olika bostadsområden eller olika storlek på lägenheterna. Under rubriken Lägenhetsförteckning kan du söka och se vilka typer av lägenheter vi har i våra bostadsområden, i vilka prisklasser de ligger med mera.

När det blir en lägenhet ledig som stämmer överens med dina önskemål samt att du är 1 - 8 i turordningen skickar vi ett bevakningserbjudande till dig. Erbjudandet kommer till den e-postadress du har registrerat på din personliga sida. Om du inte har någon e-postadress skickas erbjudandet till din postadress. Därför är det viktigt att du har uppgett korrekta och aktuella adressuppgifter.

Observera att du maximalt kan ha tre erbjudanden samtidigt. Anledningen till det är för att du ska hinna titta på lägenheterna för att kunna bestämma dig.

2. Tacka ja eller nej inom tre dagar

Bevakningserbjudandet skickas ut till åtta personer. Den som har bott längst hos oss hamnar på plats nummer ett. Om du får ett erbjudande måste du tacka ja eller nej inom tre arbetsdagar. Om du tackar ja och blir tilldelad lägenheten läggs avtalet ut för signering på din personliga sida.

Observera att bevakningstjänsten för trogna kunder kommer att upphöra om du tackar nej till fem förstaplats-erbjudanden. Därför är det viktigt att du specificerar dina önskemål så mycket som möjligt.

Sök lägenhet själv

Du har fortfarande möjlighet att själv anmäla intresse för lägenheter via internet, men då gäller inte någon förtur. Då är det istället registreringsdatumet på din personliga sida som avgör turordningen, precis som för alla andra kunder som själva anmäler intresse. Om du själv anmäler intresse för och blir tilldelad en lägenhet där inflyttningsdatumet är mer än sex veckor framåt i tiden, sägs din nuvarande lägenhet upp till samma datum som den nya lägenhetens ordinarie inflyttningsdatum.

Flytta in snabbt

Om det är mindre än sex veckor kvar till inflyttning i en lägenhet, ges inga bevakningserbjudanden. I dessa fall måste du själv anmäla intresse för lägenheten och då avgör ditt registreringsdatum om du kommer med bland de åtta som får ett erbjudande.

Om du själv anmäler intresse för och blir tilldelad en lägenhet där inflyttningsdatumet är mindre än sex veckor framåt i tiden, riskerar du som mest att behöva betala 1,5 månads dubbel hyra. Detta gäller dock enbart bevakningskunder – för övriga kunder gäller uppsägningstiden som står på hyresavtalet.

Vem kan använda tjänsten bevakningsservice för seniorboende?

Från och med det år du fyller 60 kan du få tillgång till tjänsten bevakningsservice för seniorboende när du skapar en personlig sida. För att få tillgång till tjänsten måste du gå in under Bevakning seniorboende på din personliga sida och registrera dina önskemål. Vi letar då lediga lägenheter åt dig och meddelar när det finns en passande lägenhet för dig att titta på. Bevakningserbjudandet skickas ut till åtta personer. Om du har längst registreringstid innebär det att du hamnar på plats nummer ett.

Gör så här om du vill aktivera tjänsten bevakningsservice för seniorboende:


1. Registrera en personlig sida längst uppe till höger

Om du inte har tillgång till en dator är du välkommen att ringa eller besöka Bostadens kundcenter för personlig service. Hos oss finns också kunddatorer där du själv kan söka bland våra lediga bostäder. Vi visar dig gärna hur vår webbuthyrning fungerar!

2. Bli bevakningskund

Gå in under "Bevakning seniorboende" på din personliga sida och registrera dina önskemål. Vi letar då lediga lägenheter åt dig och meddelar när det finns en passande lägenhet för dig att titta på. Bevakningserbjudandet skickas ut till åtta personer. Om du har längst registreringstid innebär det att du hamnar på plats nummer ett.

3. Tacka ja eller nej inom tre dagar

När du får ett erbjudande har du tre dagar på dig att tacka ja eller nej. Det gör du på din personliga sida eller via vårt kundcenter. På din personliga sida finns också namn och telefonnummer till den som visar lägenheten. Här kan du också se vilken plats du har och om du avancerar i turordningen.

Tackar du ja och får lägenheten är svaret bindande och du är skyldig att betala hyra från inflyttningsdagen. När du fått en bostad nollställs ditt registreringsdatum, men du börjar genast samla ny tid. Ditt registreringsdatum nollställs även om du ingår i ett avtal som medhyresgäst, eller om du har fått ditt avtal genom direktbyte med en annan hyresgäst

Observera att tjänsten "Bevakningsservice för seniorboende" kommer att upphöra om du tackar nej till tre förstaplats-erbjudanden. Därför är det viktigt att du specificerar dina önskemål så långt det är möjligt.

4. Signera ett miljövänligt e-avtal istället för ett pappersavtal

Om det är du som får bostaden gör vi en kreditförfrågan som måste vara godkänd. Sedan läggs ett elektroniskt avtal (e-avtal) ut på din personliga sida. Istället för att skriva under ett papper signerar du enkelt och smidigt e-avtalet med ditt användarnamn och lösenord. Med e-avtal hjälper du oss att minska pappersförbrukningen vilket är en viktig del i vårt miljöprogram.

Läs gärna mer under Vanliga frågor och svar

Välkommen att kontakta vårt kundcenter om du vill ha personlig service!

 

Hyresgäster i soffa


 

Kontakt

Kundcenter

Mejla: Kundcenter
Ring: 090-17 77 00

Växel

Ring: 090-17 75 00

Kvartersvärdar

Kontaktlista

Adress

Besök: Östra Kyrkogatan 2,
Moritzska gården
Post: Box 244, 901 06 Umeå

Telefontider:

Måndag–fredag 9.00–15.00

Besökstider:

Måndag–torsdag 9.00–16.30
Fredag 9.00–15.00
Lunchstängt 12–13

Journummer:

Vid allvarliga fel som inträffar efter kontorstid eller under helger ring 090-14 26 10.
Vid brand, olyckor eller inbrott ring 112.